Bezpieczeństwo

Może się tak zdarzyć, zwłaszcza na początku działania systemu weryfikacji behawioralnej, albo gdy znacząco zmienią się Twoje zachowania w serwisach np. przez złamaniem ręki. Wtedy automatyczny system, który uczy się Twoich zachowań, dla bezpieczeństwa zablokuje Ci dostęp do serwisu CA24 eBank i aplikacji CA24 Mobile. Wiemy, że może to być uciążliwe, ale zależy nam, by skutecznie chronić Twoje pieniądze. Jeśli system zablokuje Ci dostęp - możesz go szybko odblokować w dowolnej placówce lub przez naszą infolinię - 19 019 (koszt wg stawki operatora).

Gdy system weryfikacji behawioralnej wykryje inny sposób korzystania z serwisu CA24 eBank lub aplikacji CA24 Mobile, zablokujemy dostęp do obu serwisów i wyślemy do Ciebie SMS-a z informacją o blokadzie i jak możesz odblokować dostęp.

Weryfikacja behawioralna tworzy Twój unikalny profil na podstawie np. sposobu i szybkości korzystania z myszki, klawiatury, specyfiki przewijania strony. Dlatego np. jeśli zrobisz przelew, którego zwykle nie robisz, nie zablokujemy Ci konta.

Phishing jest rodzajem zagrożenia bezpieczeństwa informacji, stosowanym głównie na szeroką skalę w Internecie. Termin ten tłumaczony jest jako password harvesting fishing, czyli łowienie haseł. Polega na wyłudzaniu poufnych danych od użytkowników Internetu, w tym danych dotyczących systemów bankowości internetowej.

Metoda ta polega najczęściej na podszywaniu się pod instytucję, z której usług korzysta dany użytkownik. W takim przypadku otrzymuje on e-mail z fałszywą prośbą o wysłanie danych w celu weryfikacji swojego konta w systemie lub zalogowanie się na odpowiednio spreparowanej, fałszywej - aczkolwiek wyglądającej jak prawdziwa - stronie internetowej. Prośba ta często poparta jest argumentami mówiącymi o względach bezpieczeństwa, niezbędnej weryfikacji transakcji itp. Nieświadomy niebezpieczeństwa użytkownik podaje w ten sposób poufne informacje takie, jak: identyfikator, hasło, pin, numer karty płatniczej czy numer seryjny tokena, które przechwytuje intruz. W ten sposób uzyskuje dane klienta umożliwiające mu kontrolę nad kontem bankowym i dokonanie kradzieży środków pieniężnych, czy też innych oszustw.

Podkreślamy, że Crédit Agricole nigdy nie wysyła do swoich klientów e-maili ani wiadomości sms z prośbą o podanie jakichkolwiek poufnych informacji, ani też zawierających linków do stron logowania do systemu transakcyjnego lub zachęcających do pobrania aplikacji czy certyfikatów bezpieczeństwa.

W przypadku otrzymania takiej wiadomości nigdy nie należy na nią odpowiadać.
Najlepsza reakcja: wiadomość skasować, a o zdarzeniu powiadomić Bank.

Należy także pamiętać, aby przed logowaniem do serwisów bankowości internetowej zawsze sprawdzać poprawność danych identyfikacyjnych strony logowania tj. dane certyfikatu (uzyskiwane po kliknięciu symbolu kłódki) oraz poprawność adresu internetowego strony tj. https://ca24.credit-agricole.pl.

W razie jakichkolwiek wątpliwości należy się skontaktować telefonicznie z bankiem przez Infolinię.

Jeśli chcesz sprawdzić swoją wiedzę na temat tego zagadnienia - zapraszamy do sprawdzenia się w krótkim quizie, który przygotowaliśmy.

Skimming, czyli kopiowanie danych z kart płatniczych, to proceder, który polega na skopiowaniu zawartości paska magnetycznego karty płatniczej przez przestępców. Użytkownik karty może być narażony na skimming przede wszystkim w dwóch sytuacjach:

  • w czasie płacenia (w restauracji, pubie, dyskotece itd.) - kartę trzeba mieć zawsze „na widoku”, nie pozwalać, żeby osoba obsługująca płatność oddaliła się z nią.
  • przy korzystaniu z bankomatu - to forma bardziej niebezpieczna. Polega na tym, że w trakcie operacji bankomatowej zostaje skopiowany pasek magnetyczny karty płatniczej, sprawcy wykradają także PIN do niej (zwykle za pomocą umieszczonej przy bankomacie mini-kamery lub nakładki na oryginalną klawiaturę). Przeciwdziałanie: najważniejsze, to sprawdzenie, czy na bankomacie nie pojawiły się jakieś podejrzane elementy, czasem wyraźnie odstające od korpusu urządzenia, czy w pobliżu nie ma kamer, nakładki na klawiaturę itp.

Potrzebujesz więcej informacji? Subskrybuj nasz Newsletter i otrzymuj porady z zakresu bezpieczeństwa prosto na Twojego maila.

Vishing to forma oszustwa podczas rozmowy telefonicznej. Schemat najczęściej jest prosty - na Twój numer telefonu dzwoni ktoś, kto podaje się za przedstawiciela firmy lub instytucji. Celem vishingu jest zdobycie Twoich danych, a finalnie - kradzież pieniędzy. Słowo vishing jest kombinacją słów „voice” (ang. głos) oraz „phishing”, czyli wyłudzania danych od użytkowników.

Więcej informacji o vishingu znajdziesz w sekcji: Niepokojący telefon z banku - co zrobić?

To dodatkowa i bezpłatna ochrona przed oszustami. Opiera się na zaawansowanej technologii, która analizuje, w jaki sposób korzystasz z aplikacji CA24 Mobile i serwisu CA24 eBank. Na tej podstawie tworzy Twój unikalny profil zachowań. Obejmuje on m.in. sposób korzystania z klawiatury, myszki i przewijania ekranu. Jeśli system wykryje inne zachowanie na Twoim profilu, to automatycznie wzmocnimy zabezpieczenie konta. Dzięki temu możemy skuteczniej powstrzymać kogoś, kto spróbuje się pod Ciebie podszyć.

Zobacz, jak działa weryfikacja behawioralna.

Zobacz, jak włączyć weryfikację behawioralną.

Zniknęła Twoja karta debetowa (do konta) lub karta kredytowa? Skontaktuj się z nami, jak najszybciej:

  • zastrzeż kartę w aplikacji CA24 Mobile: zaloguj się do aplikacji, kliknij w menu dolnym przycisk Pieniądze, następnie otwórz zakładkę Karty, wybierz kartę do zablokowania i naciśnij przycisk „Zablokuj czasowo” lub „Zastrzeż kartę”.
  • zastrzeż kartę w serwisie CA24 eBank:
    • karta kredytowa: zaloguj się, w górnym menu wybierz Moje produkty, a potem Karty Kredytowe. Na liście po lewej stronie ekranu wybierz rachunek do którego jest karta, zejdź niżej - wybierz kartę i kliknij Zastrzeż
    • karta debetowa (do konta): zaloguj się, w górnym menu wybierz Moje produkty, a potem Konta. Na liście po lewej stronie ekranu wybierz rachunek do którego jest karta, zejdź niżej - wybierz kartę i kliknij Zastrzeż
  • zadzwoń pod podane numery telefonów

Jeśli zgubisz telefon lub inne urządzenie, na którym masz zainstalowaną naszą aplikację CA24 Mobile:

  • zgłoś zgubienie operatorowi telekomunikacyjnemu, poproś o zablokowanie urządzenia,
  • jeśli masz włączone odpowiednie opcje na telefonie (np. „Znajdź mój telefon”) - spróbuj go namierzyć, zablokować, pobrać lub usunąć dane, włączyć dźwięk itp.
  • w serwisie CA24 eBank usuń to urządzenie z listy zaufanych: zaloguj się, przejdź do Ustawień i w zakładce Urządzenia zaufane usuń je z listy

W dowolnym czasie możesz zainstalować i aktywować aplikację na innym urządzeniu - zobacz jak.

Nie, nigdy nie zadzwonimy do Ciebie z numeru 19 019. Stworzyliśmy ten numer, żeby można było go łatwo zapamiętać i kontaktować się z nami. Jeśli ktoś dzwoni do Ciebie z takiego numeru - nie odbieraj, to oszust.

Zobacz jak możesz się z nami skontaktować.

Nie, nigdy nie wysyłamy wiadomości z linkiem do logowania do bankowości elektronicznej lub mobilnej. Taka wiadomość, to prawdopodobnie próba oszustwa, szczególnie jeżeli nadawca prosi o pilną reakcję w związku z rzekomą blokadą konta lub kwestiami bezpieczeństwa.

Nie korzystaj z linków w wiadomościach lub na zewnętrznych stronach do wchodzenia na stronę logowania bankowości internetowej.

Tak, wysyłamy do naszych klientów wiadomości SMS. Mogą to być m.in. wiadomości, które dotyczą zlecanych przez klienta operacji z kodem autoryzacyjnym, jednorazowe hasła do naszych serwisów, potwierdzenia zleconych dyspozycji, informacje systemowe, przypomnienia o umówionych spotkaniach czy komunikaty ofertowe.

Jako nadawcę SMS możesz zobaczyć CABP lub CA24, ale wysyłamy je też z numerów m.in.:

  • 532 963 399

Nigdy nie wysyłamy wiadomości SMS z linkiem do logowania do naszej bankowości internetowej. Taka wiadomość to próba oszustwa. W takim przypadku skontaktuj się z nami.

Co możesz zrobić:

Nigdy nie udostępniaj nikomu swoich danych do logowania. Jeśli to zrobisz, dasz komuś dostęp do Twoich danych i rachunków i będzie mógł wykonywać operacje, jako Ty. Pracownik banku nigdy nie poprosi Cię o podanie identyfikatora, hasła do bankowości elektronicznej lub kodu PIN. Jeżeli Twój rozmówca nalega na przekazanie tego typu danych, jak najszybciej się rozłącz i poinformuj nas o próbie oszustwa.

Nie. Możesz włączyć i korzystać z weryfikacji behawioralnej dobrowolnie. Jednak warto to zrobić, bo to dodatkowe i bezpłatne zabezpieczenie Twoich pieniędzy.

Przeczytaj więcej o tym czym jest weryfikacja behawioralna i jak działa. W każdej chwili możesz cofnąć swoją zgodę i wyłączyć tę funkcję.

Nie. Po wyrażeniu przez Ciebie zgody na weryfikację behawioralną, będziemy badać sposób w jaki poruszasz się w eBanku i naszej aplikacji - jak korzystasz z klawiatury, jak poruszasz myszą komputerową, jak przewijasz ekran, tylko w czasie gdy korzystasz z tych serwisów.

Nie. Jeśli włączysz dodatkową ochronę przed oszustami, zacznie ona działać na każdym Twoim urządzeniu.

Niestety nie. Spreparowanie nazwy nadawcy nie stanowi dla cyberprzestępców większego problemu, nie możesz więc sugerować się nią przy ocenie wiarygodności maila lub SMS-a.

Podszywanie się pod firmy lub instytucje, żeby wyłudzić informacje lub namówić odbiorcę do wykonania jakichś działań, to phishing.

Specyficzną formą podszywania się pod zaufane instytucje jest fałszowanie numeru telefonu. Przestępcy stosują techniki, które pozwalają im wybrać numer telefonu, który wyświetli się na telefonie np. numer banku. To może uśpić Twoją czujność.

Jakie zachowania analizujemy

Będziemy analizować, jak korzystasz z klawiatury, jak szybko klikasz w poszczególne klawisze, jak poruszasz myszą komputerową, jak przewijasz ekran, a także jak korzystasz z ekranu dotykowego. Wszystkie te informacje pozwolą naszemu systemowi określić, jak korzystasz z danego urządzenia.

Po co przetwarzamy dane behawioralne

Przetwarzamy Twoje dane behawioralne, by zwiększyć Twoje bezpieczeństwo, gdy korzystasz z naszych usług.

Na jakiej podstawie przetwarzamy dane behawioralne

Podstawą przetwarzania danych jest Twoja zgoda. Możesz ją w każdej chwili wycofać - wtedy usuniemy Twoje dane. Pamiętaj jednak, że wtedy nie będziemy mogli chronić Twoich finansów tak skutecznie, jak z włączoną weryfikacją behawioralną.

Jak długo będziemy przetwarzać Twoje dane

Przetwarzamy Twoje dane behawioralne z ostatnich 24 miesięcy. Będziemy je przetwarzać do momentu, gdy wycofasz swoją zgodę. Wycofanie zgody nie wpływa na ważność przetwarzania danych, które odbyło się przed jej wycofaniem.

Kto jeszcze ma dostęp do Twoich danych

Dane behawioralne możemy przekazywać podmiotom:

  • które mają prawo je dostać na podstawie przepisów,
  • którym powierzamy przetwarzanie danych osobowych.
  • Technologicznie wspiera nas LexisNexis Risk Solutions, światowy lider rozwiązań do walki z wyłudzeniami

Jakie masz prawa w związku z ochroną danych osobowych

  1. Możesz skontaktować się z pracownikiem naszego banku (19 019 lub +48 71 354 90 09, koszt połączenia zgodny z taryfą Twojego operatora) i poprosić go o pomoc, jeśli system Cię nie rozpozna
  2. Możesz poprosić o:
    • dostęp do swoich danych,
    • poprawienie,
    • usunięcie (gdy prawo na to pozwala),
    • ograniczenie przetwarzania swoich danych.
  3. Możesz wnieść sprzeciw wobec przetwarzania swoich danych
  4. Możesz przenieść swoje dane lub dostać ich kopię, jeśli:
    • będzie to technicznie możliwe,
    • nie zaszkodzi prawom i wolnościom innych,
    • nie naruszy tajemnicy handlowej ani praw własności intelektualnej.

Żeby pobrać naszą aplikację bankową, kliknij w poniższy link i wybierz sklep właściwy dla Twojego urządzenia:

Aplikacja CA24 Mobile

Nigdy nie instaluj aplikacji bankowych spoza sklepów: Google Play, App Store lub AppGallery. Przed pobraniem sprawdź ocenę aplikacji, liczbę pobrań i informacje o deweloperze.

Przestępcy, którzy chcą wyłudzić Twoje dane do logowania, tworzą strony podobne do tych, z których korzystasz na co dzień. Dotyczy to także stron bankowych. Dlatego przed zalogowaniem do CA24 eBank zawsze sprawdź czy:

  • adres strony logowania to https://ca24.credit-agricole.pl,
  • obrazek bezpieczeństwa zgadza się z tym, który wybrałeś/wybrałaś do Twojego konta. Jeśli jest inny – nie wprowadzaj hasła - albo zaszła pomyłka przy wprowadzaniu identyfikatora, albo nie jesteś na prawdziwej stronie banku.

Nie korzystaj z wyszukiwarek internetowych do znajdowania adresu strony do logowania banku. Wśród wyszukanych w ten sposób adresów mogą znaleźć się też fałszywe witryny, które udają systemy bankowe. Najlepiej będzie, jeśli zapiszesz adres strony logowania w „ulubionych” w swojej przeglądarce lub będziesz przechodzić do serwisu transakcyjnego ze strony głównej naszego serwisu informacyjnego - https://www.credit-agricole.pl.

Jeśli zauważysz, że ktoś podszywa się pod nasz bank – prosimy, nie zwlekaj, poinformuj nas o tym. Wypełnij formularz. Podejmiemy odpowiednie działania, żeby chronić Ciebie i innych klientów.

Więcej na ten temat przeczytasz w artykule na naszym blogu:

Jak wspólnie możemy dbać o bezpieczeństwo w trakcie korzystania z bankowości elektronicznej w nowym serwisie CA24 Internet »

Zakupy w internecie przy pomocy karty płatniczej są proste, szybkie i wygodne. Pamiętaj jednak o podstawowych zasadach:

  • sprawdź opinie na temat sklepu w internecie,
  • przeczytaj dokładnie dane transakcji i porównaj czy wszystko się zgadza z tym, co jest w SMS-ie z kodem autoryzacyjnym albo w komunikacie mobilnej autoryzacji,
  • nie przesyłaj nikomu zdjęć swojej karty płatniczej np. przez e-mail lub komunikator,
  • korzystaj z programu antywirusowego na komputerze i regularnie aktualizuj system operacyjny urządzenia, także mobilnego.

Jeśli chcesz otrzymywać praktyczne wskazówki oraz porady na temat bezpieczeństwa w sieci, zachęcamy do subskrypcji naszego Newslettera.

Hasło SMS (kod autoryzacji zleconej operacji) może być wykorzystywane do autoryzacji płatności (np. przelewów) lub potwierdzenia innych operacji w serwisie CA24 i jest alternatywą dla mobilnej autoryzacji i tokena sprzętowego.

Hasła SMS są ważne przez 10 minut. Kody są unikalne, są do potwierdzenia konkretnej operacji, której szczegóły są w wiadomości. Każde nowe hasło unieważnia poprzednie.

Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronie Bezpieczeństwo Serwisu internetowego CA24

Weryfikacja behawioralna działa w tle. Kiedy system wykryje podejrzane zachowanie na Twoim profilu, automatycznie wzmacniamy zabezpieczenia Twojego konta w serwisie CA24 eBank i aplikacji CA24 Mobile.

Jak to działa?

  1. Tworzymy Twój profil: analizujemy, jak korzystasz z klawiatury, jak poruszasz myszą komputerową, czy i jak przewijasz ekran
  2. Wykrywamy zagrożenia: sprawdzamy, czy to, co dzieje się na koncie jest zgodne z profilem. Jeśli nie jest zgodne, uruchamiamy dodatkowe zabezpieczenia i kontaktujemy się z Tobą
  3. Ochrona w tle: nie zauważysz nawet, że masz ją włączoną. Działa w tle i nie spowalnia aplikacji ani serwisu

Podczas rozmowy z pracownikiem Credit Agricole, dostaniesz potwierdzenie z kim rozmawiasz. Dzięki temu upewnisz się, że nikt nie podszywa się pod naszego pracownika. (To niestety jedna z częstych metod wyłudzania danych od klientów banków).

Żeby dostawać takie powiadomienia, sprawdź, czy aplikacja CA24 Mobile może wysyłać Ci powiadomienia. Możesz to sprawdzić w ustawieniach systemowych Twojego urządzenia (wejdź w Ustawienia, a następnie w Powiadomieniach wybierz CA24 Mobile i zezwól na powiadomienia).

Dzięki temu podczas rozmowy możesz sprawdzić dane doradcy. Wystarczy, że poprosisz rozmówcę, żeby podał swoje imię i nazwisko i sprawdzisz, czy takie same dane widzisz w naszym powiadomieniu, w apce. Jeśli tak - super :) Jeśli nie, lub osoba po drugiej stronie nie chce się przestawić lub robi to niezrozumiale - rozłącz się i skontaktuj się z nami bezpośrednio. W aplikacji kliknij w ikonę kontaktu w prawym górnym rogu (dymek czatu i słuchawki).

Hasło powinno mieć od 8 do 20 znaków, może składać się z małych i dużych liter, cyfr i znaków specjalnych. Nie powinno być łatwe do zgadnięcia dla kogoś, kto Cię zna, więc np. nie powinno to być imię Twojego partnera, dziecka lub marka Twojego samochodu. Podobnie jak Twoja data urodzenia czy inne daty, łatwe do skojarzenia z Tobą. Nie korzystaj z tego samego hasła w różnych usługach. Jeśli masz podejrzenia, że ktoś mógł poznać Twoje hasło (np. widział, jak je wpisujesz), koniecznie je zmień.

Więcej na ten temat przeczytasz w artykule na naszym blogu:

Najlepsze kasztany, czyli o hasłach

Jeżeli ktoś Cię oszukał lub podejrzewasz próbę oszustwa bankowego - nie zwlekaj! Skontaktuj się z nami.

Co możesz zrobić:

  1. Sprawdź nadawcę e-maila
    Upewnij się, że wiadomość pochodzi z jednego z tych adresów:
  2. Zapisz załącznik
    Otwórz e-mail i zapisz załącznik na komputerze, np. na pulpicie.
  3. Sprawdź, czy masz zainstalowany program do obsługiwania PDF
    Jeśli nie masz, pobierz bezpłatnie Adobe Acrobat Reader ze strony producenta
  4. Otwórz załącznik
    Kliknij prawym przyciskiem myszy na plik - wybierz Otwórz za pomocą, a potem Adobe Acrobat Reader.
  5. W kolejnym oknie wpisz hasło - 8 ostatnich cyfr Twojego numeru PESEL i zatwierdź OK.
  6. W otwartym dokumencie włącz widok z załącznikami - w górnym menu wybierz zakładkę Widok, a potem kolejno: Pokaż/Ukryj, Panele nawigacji i Załączniki.
  7. Przejdź do umowy kredytowej - w bocznym menu wybierz opcję Załączniki, kliknij dwukrotnie i otwórz umowę.

Przestępcy tworzą strony internetowe, artykuły i reklamy, które obiecują ogromne zyski. Działają też proaktywnie - dzwonią do przypadkowych osób i udają pośredników finansowych, którzy pomagają inwestować w kryptowaluty, paliwa, akcje znanych przedsiębiorstw itp.

Oszuści namawiają do robienia przelewów na podane przez nich konta albo do instalowania programów, które dają im możliwość sterowania Twoim komputerem lub smartfonem. Jeśli zainstalujesz taki program i udostępnisz im dane do logowania, będą mogli sami zlecać i zatwierdzać operacje na Twoim rachunku. Nigdy nie zgadzaj się na tego typu prośby.

Pamiętaj też, że podmioty, które oferują produkty inwestycyjne powinny mieć zezwolenie na tego typu działalność, wydawane przez Komisję Nadzoru Finansowego (KNF). Jeżeli masz wątpliwości odnośnie uczciwości doradcy inwestycyjnego, skorzystaj z Wyszukiwarki Podmiotów na stronie KNF lub zadzwoń na specjalną infolinię.

Więcej na ten temat przeczytasz w artykule na naszym blogu:

Fałszywe inwestycje – o co w tym chodzi? »

Zachowaj ostrożność, kiedy robisz zakupy przez internet, szczególnie, jeżeli z usług danego sklepu korzystasz pierwszy raz. Niestety, coraz częstszą metodą cyberprzestępców jest tworzenie fikcyjnych sklepów internetowych. Przed zakupami warto sprawdzić, czy:

  • na stronie są dane firmy, takie jak adres, KRS czy NIP,
  • na stronie jest regulamin sklepu, polityka prywatności lub informacje o RODO,
  • najnowsze opinie w internecie na temat sklepu są pozytywne,
  • serwis nie ma rażących błędów np. językowych w opisach produktów,
  • ceny tych samych towarów nie są wyraźnie niższe, niż w innych popularnych sklepach.

Jeżeli cokolwiek zwróci Twoją uwagę warto sprawdzić listę podejrzanych sklepów internetowych lub po prostu rozważyć zakup w innym miejscu.

Więcej na ten temat przeczytasz w artykule na naszym blogu:

Jak rozpoznać fałszywy sklep internetowy? Najważniejsze sygnały, które powinny Cię zaniepokoić

W ostatnim czasie nasiliły się ataki cyberprzestępców na użytkowników portali ogłoszeniowych lub aukcyjnych - OLX, Vinted, Allegro Lokalnie. Jak może wyglądać takie oszustwo?

Po wystawieniu oferty kontaktuje się z Tobą „kupujący”. Pierwszy kontakt może być bezpośrednio na portalu. Zwykle pozostała część rozmowy jest już poza portalem - na mailu lub na czacie w komunikatorze. Rozmówca twierdzi, że zapłacił już za towar, a Ty musisz kliknąć link i podać dane karty płatniczej lub zalogować się do swojej bankowości internetowej, żeby odebrać pieniądze. Przestępca może także użyć linka do strony, która imituje serwis firmy kurierskiej.

Ignoruj takie wiadomości i nie klikaj w żadne linki. Najlepiej poinformuj też administrację serwisu aukcyjnego lub ogłoszeniowego o sytuacji.

Więcej na ten temat przeczytasz w artykule na naszym blogu:

Oszustwo na OLX, czyli nie podawaj danych karty płatniczej przy sprzedaży »

Możemy skontaktować się z Tobą na kilka sposobów:

  1. przez numer telefonu:

    nigdy nie dzwonimy z numerów 19 019, 71 35 49 009. Ktoś dzwoni do Ciebie z takiego numeru? Nie odbieraj, to oszust. Jeśli już odbierzesz, skontaktuj się z nami. Sprawdź, z jakich numerów korzystamy.

    W aplikacji możesz sprawdzić, czy rozmawiasz z naszym pracownikiem - zobacz, jak to zrobić.

    Czego nie robimy:

    • nigdy nie prosimy o Twój identyfikator, hasło, numer PIN, dane karty ani o potwierdzenie Twoich danych,
    • nie wysyłamy linków.
  2. przez adres mejlowy:

    piszemy z adresów, które kończą się @credit-agricole.pl – wyjątkiem jest newsletter: @newsletter.credit-agricole.pl.

    Czego nie robimy:

    • nie ukrywamy linków pod grafiką ani pojedynczymi wyrazami,
    • nie podajemy linków do logowania do CA24 eBank i CA24 Mobile - linki w mejlu kierują Cię przede wszystkim do naszego serwisu https://www.credit-agricole.pl.
  3. przez nasze serwisy:

    Czego nie robimy:

    nie zaczynamy sami rozmów na mediach społecznościowych.

To czy masz włączoną dodatkową ochronę przed oszustami - weryfikacją behawioralną możesz sprawdzić w:

aplikacja CA24 Mobile

  1. Zaloguj się do aplikacji i kliknij Twój profil w lewym górnym rogu
  2. Przejdź do zakładki Bezpieczeństwo
  3. Kliknij Dodatkowa ochrona
  4. Na górze ekranu zobaczysz szare pole ze statusem weryfikacji behawioralnej. Jeśli jest włączona, zobaczysz status Włączona

serwis CA24 eBank:

  1. Zaloguj się do serwisu internetowego CA24 eBank i przejdź do zakładki Ustawienia
  2. Wybierz sekcję Dodatkowa ochrona przed oszustami
  3. Na górze ekranu zobaczysz szare pole ze statusem weryfikacji behawioralnej. Jeśli jest włączona, zobaczysz status Włączona

Urządzenie zaufane to sprzęt np. telefon, tablet, na którym masz naszą aplikację. Możesz mieć maksymalnie 5 takich urządzeń.

Możesz zarządzać tymi urządzeniami w apce, albo w serwisie CA24 eBank.

W aplikacji CA24 Mobile:

  1. Zaloguj się i kliknij Twój profil (Twoje inicjały lub zdjęcie w lewym górnym rogu)
  2. Przejdź do zakładki Bezpieczeństwo
  3. Wybierz kafel Urządzenia zaufane
  4. Wybierz Urządzenia mobilne
  5. Jeśli chcesz usunąć dane urządzenie z listy, kliknij w nie, a następnie kliknij Usuń urządzenie z listy zaufanych

W serwisie CA24 eBank:

  1. Zaloguj się do serwisu CA24 eBank i przejdź do zakładki Ustawienia
  2. Przejdź do sekcji Serwisy i limity, a potem wybierz Urządzenia zaufane
  3. W zakładce Urządzenia Mobilne znajdź to, które chcesz usunąć. Kliknij przy nim Usuń

Usuwaj z listy urządzenia, których już nie używasz. Tak będzie bezpieczniej :)

Zobacz więcej informacji:

Dodatkową ochronę przed oszustami włączysz w:

aplikacja CA24 Mobile

  1. Zaloguj się do aplikacji i kliknij Twój profil w lewym górnym rogu
  2. Przejdź do zakładki Bezpieczeństwo
  3. W sekcji Cyberbezpieczeństwo kliknij Dodatkowa ochrona
  4. Przeczytaj wszystkie informacje i kliknij przycisk Włącz dodatkową ochronę
  5. Wyraź zgodę
  6. Potwierdź operację PIN-em mobilnym. Gotowe!

serwis CA24 eBank:

  1. Zaloguj się do serwisu CA24 eBank i przejdź do zakładki Ustawienia
  2. Wybierz sekcję Dodatkowa ochrona przed oszustami
  3. Przeczytaj wszystkie informacje i kliknij przycisk Włącz dodatkową ochronę
  4. Wyraź zgodę
  5. Potwierdź operację wybraną metodą autoryzacji. Gotowe!

Ta usługa jest bezpłatna. Nam też zależy, żeby Twoje pieniądze były bezpieczne.

Dodatkową ochronę przed oszustami wyłączysz w:

aplikacja CA24 Mobile

  1. Zaloguj się do aplikacji i kliknij Twój profil w lewym górnym rogu
  2. Przejdź do zakładki Bezpieczeństwo
  3. Kliknij Dodatkowa ochrona
  4. Wybierz Wyłącz
  5. Przeczytaj wszystkie informacje i kliknij Wyłącz

  6. Potwierdź operację PIN-em mobilnym
  7. Gotowe!

serwis CA24 eBank:

  1. Zaloguj się do serwisu CA24 eBank i przejdź do zakładki Ustawienia
  2. Wybierz sekcję Dodatkowa ochrona przed oszustami
  3. Kliknij Wyłącz dodatkową ochronę
  4. Przeczytaj wszystkie informacje i kliknij Wyłącz
  5. Potwierdź operację. Gotowe!

Pamiętaj

Gdy wycofasz zgodę na dodatkową ochronę, usuniemy Twoje dane behawioralne. Nie będziemy mogli chronić Twoich finansów tak skutecznie, jak z włączoną weryfikacją behawioralną. Oszuści, którzy korzystają z zaawansowanych technologii mogą częściej próbować się pod Ciebie podszyć.

Niezależnie od tego, czy do bankowości wykorzystujesz komputer czy smartfon, musisz zadbać, żeby dostęp do nich miały tylko upoważnione osoby – Ty lub Twoi najbliżsi, jeżeli na to się zdecydujesz. Najlepiej ustaw hasło dostępu do komputera, a smartfon blokuj hasłem, kodem, wzorem lub biometrycznie. System operacyjny i wszystkie zainstalowane aplikacje trzeba aktualizować tak często, jak producent dostarcza do nich poprawki. Komputer powinien mieć także zainstalowane oprogramowanie antywirusowe, aktywne i regularnie aktualizowane.

Więcej na ten temat przeczytasz w artykule na naszym blogu:

Mój komputer - moja twierdza

Jeśli ze względów bezpieczeństwa potrzebujesz zablokować dostęp do naszych serwisów - aplikacji CA24 Mobile, serwisu CA24 eBank i CA24 Infolinii zrobisz to szybko, w każdym z nich. Zobacz, jak to zrobić:

  • w aplikacji CA24 Mobile
  1. Zaloguj się i kliknij Twój profil (Twoje inicjały lub zdjęcie w lewym górnym rogu)
  2. Przejdź do zakładki Bezpieczeństwo
  3. Wybierz kafel Kanały dostępu
  4. Wybierz serwis, do którego chcesz zablokować dostęp
  5. Wybierz z listy opcję Zablokuj dostęp

Jeśli potrzebujesz zablokować dostępy do wszystkich trzech serwisów to zacznij od blokady serwisu CA24 eBank, CA24 Infolinii i na końcu zablokuj aplikację. Jeśli zaczniesz od blokady aplikacji, to od razu zablokujemy Ci dostęp i nic więcej w niej nie zrobisz.

  • w serwisie CA24 eBank
  1. Zaloguj się do serwisu CA24 eBank i przejdź do zakładki Ustawienia
  2. Przejdź do sekcji Serwisy i limity, a potem wybierz Limity i statusy
  3. Wybierz serwis, do którego chcesz zablokować dostęp i kliknij przycisk Dezaktywuj

Jeśli potrzebujesz zablokować dostępy do wszystkich trzech serwisów, to zacznij od blokady serwisu CA24 Mobile, CA24 Infolinii i na końcu zablokuj serwis CA24 eBank. Jeśli zaczniesz od blokady serwisu CA24 eBank, to od razu zablokujemy Ci dostęp i nic więcej w nim nie zrobisz.

Zadzwoń i powiedz, które serwisy chcesz zablokować.

W każdej placówce zablokujesz dostęp do każdego z serwisów.

Zablokuj te serwisy, do których - jak podejrzewasz - ktoś inny ma dostęp.

Jak odblokujesz serwisy?

Jeśli zablokujesz wszystkie - to odblokujesz je w naszej dowolnej placówce.

Jeśli zablokujesz tylko jeden lub dwa serwisy, to odblokujesz je w aktywnym. Np. jeśli zablokowałeś/zablokowałaś tylko dostęp do serwisu CA24 eBank, to odblokujesz go w aplikacji.

Urządzeniem zaufanym może być sprzęt, np. telefon czy tablet na którym masz naszą aplikację, albo przeglądarka, z której często się logujesz do serwisu CA24 eBank.

Możesz mieć maksymalnie 5 urządzeń zaufanych przypisanych do aplikacji i maksymalnie 8 przeglądarek na liście zaufanych przeglądarek. Zobacz, jak sprawdzisz swoją listę urządzeń i przeglądarek.

Jeśli chcesz dodać urządzenie zaufane:

  • w aplikacji CA24 Mobile dodasz urządzenie zaufane podczas aktywacji aplikacji na tym sprzęcie;
  • w serwisie CA24 eBank dodasz zaufaną przeglądarkę podczas procesu logowania - zobacz, jak to zrobić.

Jeśli chcesz usunąć urządzenie zaufane:

  • dla urządzeń mobilnych instrukcję znajdziesz tutaj;
  • dla zaufanych przeglądarek instrukcję znajdziesz tutaj.

Usuwaj z listy urządzenia, których już nie używasz. Tak będzie bezpieczniej.

Od 17 listopada 2023 r. każda osoba z numerem PESEL może go samodzielnie zastrzec w państwowym rejestrze. To ochrona danych na wypadek kradzieży tożsamości.

Od 1 czerwca 2024 r. nasz bank i inne podmioty przed zawarciem niektórych umów, np. konta lub kredytu będą musiały sprawdzić Twój PESEL w rejestrze, żeby mieć pewność, że nie został zastrzeżony. Jeśli Twój PESEL będzie akurat zastrzeżony, nie będziemy mogli podpisać z Tobą umowy.

Gdzie możesz zastrzec PESEL

  1. Przez stronę mObywatel.gov.pl
  2. W aplikacji mObywatel
  3. Osobiście - w Twoim urzędzie gminy/miasta

Jak możesz zastrzec PESEL przez stronę mObywatel.gov.pl

  1. Zaloguj się na stronie mObywatel.gov.pl
  2. Wybierz sekcję Twoje dane, a następnie Rejestr zastrzeżeń PESEL
  3. Wybierz Zastrzeż PESEL lub Cofnij zastrzeżenie.

Jeśli chcesz cofnąć zastrzeżenie numeru PESEL, możesz to zrobić bezterminowo albo wybrać datę i godzinę, kiedy system automatycznie zastrzeże ponownie Twój PESEL.

Jak zastrzec PESEL w aplikacji mObywatel

  1. Zaloguj się do aplikacji mObywatel na swoim telefonie
  2. Wybierz Zastrzeż PESEL
  3. Przesuń suwak w prawo, jeśli chcesz zastrzec PESEL
  4. Jeśli chcesz cofnąć zastrzeżenie numeru PESEL, przesuń suwak w lewo.

Możesz to zrobić bezterminowo albo określić datę i godzinę, kiedy system automatycznie zastrzeże ponownie Twój PESEL.

Podstawa prawna:

Jedną z metod wykorzystywanych przez przestępców jest vishing, czyli wyłudzenie danych w trakcie rozmowy telefonicznej.

Przestępcy podszywają się pod pracowników banku, opowiadają zmyślone historie o podejrzanym przelewie, przyznanym kredycie lub innych zdarzeniach. Często są to sytuacje rzekomo wymagające Twojej natychmiastowej reakcji np. instalacji jakiegoś oprogramowania.

Numer, jaki się wyświetli w telefonie, może przypominać numer banku. Niestety, przestępcy są w stanie wyświetlić na telefonie dowolny numer, żeby wzbudzić Twoje zaufanie.

Pamiętaj - pracownik banku nigdy nie będzie wymagać od Ciebie instalacji jakiegokolwiek dodatkowego oprogramowania, wykonywania przelewów na konta techniczne, pilnych wypłat gotówki itp., ani prosić o podanie danych logowania do bankowości internetowej lub danych kart płatniczych.

W przypadku jakichkolwiek wątpliwości - rozłącz się, nie kontynuuj rozmowy, nie wykonuj żadnych poleceń. Zadzwoń do swojego doradcy lub na ogólną infolinię i sprawdź, czy na pewno kontaktował się z Tobą pracownik banku.

Więcej na ten temat przeczytasz w artykule na naszym blogu:

Oszustwa „na pracownika banku” »

SMS lub mail wzbudził Twoje wątpliwości? Skontaktuj się z nami.

Co możesz zrobić:

Nie reaguj na żadne SMS-y, z których wynika, że masz kliknąć link i za coś zapłacić, np. dopłacić do paczki, jej dezynfekcji, opłacić mandat albo uregulować rzekomą zaległość za prąd.

Przestępcy liczą na Twoją nieuwagę. Chcą wykorzystać Twoje zaufanie i skłonić Cię do podania danych, które posłużą im do kradzieży Twoich pieniędzy.

Jeżeli masz wątpliwości co do autentyczności SMS-a, najlepiej zadzwoń do sprzedawcy, usługodawcy lub urzędu i wyjaśnij sprawę.

Więcej na ten temat przeczytasz w artykule na naszym blogu:

Przyszedł SMS z linkiem do płatności? Skasuj! »

Dzwonimy z numerów:

  • 717574310
  • 717574410
  • 717574489
  • 717871711
  • 717871713
  • 717871714
  • 717871715
  • 717871716
  • 717871719
  • 717997118
  • 717997195
  • 721891333
  • 727400922
  • 885655100
  • 603720388

Nigdy nie dzwonimy z numerów 19 019, 71 35 49 009, 71 799 71 93. To numery dla Ciebie, do nas. Jeżeli ktokolwiek dzwoni do Ciebie z któregoś z nich - nie odbieraj.

Nasi doradcy są do dyspozycji od poniedziałku do piątku, od 8:00 do 20:00.
W pozostałych godzinach pomogą w odblokowaniu serwisów CA24 eBank i CA24 Mobile, zastrzegą lub odblokują kartę.

Dla bezpieczeństwa naszych klientów monitorujemy transakcje kartami płatniczymi. Jeśli podejrzewamy, że transakcja nie była wykonana przez posiadacza karty, możemy ją tymczasowo zablokować. Jeśli będzie to dotyczyć Twojej karty, dostaniesz od nas SMS-a z prośbą o potwierdzenie tej transakcji pod numerem telefonu 71 799 71 93. Ten numer służy tylko do tego, my nigdy z niego nie dzwonimy.

Po wyrażeniu odpowiednich zgód, możemy do Ciebie zadzwonić w sprawach związanych z zawieraniem umów lub ofertami nowych produktów. Nigdy nie zadzwonimy do Ciebie z prośbą o podanie danych do logowania, instalację oprogramowania na Twoim urządzeniu lub zrobienie przelewu. Jeśli ktoś namawia Cię do podania podobnych danych lub zrobienia operacji - przerwij połączenie i skontaktuj się z nami.

Sytuacja na pierwszy rzut oka nie wygląda na oszustwo, ale to mogą być tylko pozory.

Coraz częściej przestępcy wykorzystują media społecznościowe do wyłudzenia pieniędzy. Zwykle zaczyna się od przejęcia czyjegoś konta np. na Facebooku, następnie oszust udaje prawdziwego właściciela konta i prosi jego znajomych o pilną pożyczkę. Preteksty mogą być różne: zakup leków, problemy z kartą płatniczą, brak pieniędzy na koncie itd.

Zwykle namawia do podania kodu BLIK, dzięki któremu wypłaci pieniądze w bankomacie.

Jeżeli znajomy poprosił Cię o pożyczkę np. przez Messenger, koniecznie zadzwoń do niego i potwierdź tę prośbę zanim cokolwiek zrobisz.

Powrót do listy kategorii

Kontakt z bankiem


Oferta banku