Rodzinny Kapitał Opiekuńczy - wniosek, zasady

Składanie wniosków jest możliwe do 30 września 2024.
Od 1 października 2024 rusza nowy program Aktywny Rodzic, w ramach którego będzie można składać wnioski o dofinansowanie.

Od 25 stycznia w CA24 eBank, przyjmujemy wnioski o Rodzinny Kapitał Opiekuńczy (RKO).

  • Rodzinny Kapitał Opiekuńczy (RKO) to nowy program rządowy, w którym możesz dostać w sumie do 12 000 zł na drugie i każde kolejne dziecko
  • możesz dostawać po 500 zł przez 24 miesiące lub po 1 000 zł przez 12 miesięcy
  • możesz dostać RKO, jeśli jesteś rodzicem dzieci w wieku od 12. do 35. miesiąca życia
  • nie ma kryterium dochodowego
  • jeśli złożysz wniosek po miesiącu, w którym dziecko ukończy 13. miesiąc , otrzymasz pomniejszony kapitał (o 500 zł za każdy miniony miesiąc od ukończenia przez dziecko 12. miesiąca)
  • RKO możesz dostać na drugie i każde kolejne dziecko w rodzinie, dlatego we wniosku musisz wskazać pierwsze dziecko w rodzinie. Pierwszym dzieckiem w rodzinie jest najstarsze dziecko, bez względu na jego wiek

Sprawdź oferty dla rodziny:

Proces przyznania Rodzinnego Kapitału Opiekuńczego w 4 krokach

  • WYSŁANIE WNIOSKU

    wypełnij i wyślij wniosek w serwisie CA24 eBank

    Zobacz jak to zrobić
  • POTWIERDZENIE ODBIORU

    dostaniesz Urzędowe Potwierdzenie Odbioru (UPO), na adres e-mail, który podałeś we wniosku

  • ANALIZA WNIOSKU I DECYZJA

    ZUS rozpatrzy Twój wniosek

  • WYPŁATA RKO

    po przyznaniu RKO, ZUS przekaże Ci środki na konto, które podałeś we wniosku

Zobacz jak złożyć wniosek

Podczas składania wniosku pamiętaj o zasadach bezpieczeństwa. Możesz o nich przeczytać na naszej stronie internetowej w sekcji Bezpieczeństwo.

Przede wszystkim:

  • nie udostępniaj danych poufnych osobom trzecim
  • sprawdź, czy połączenie internetowe z bankiem jest bezpieczne (adres rozpoczyna się od https://)
  • sprawdź, certyfikaty wystawiane dla stron
  • nie otwieraj podejrzanych wiadomości, załączników i linków
  • nie podawaj żadnych danych do transakcji kartą lub do logowania się do bankowości elektronicznej, m.in. numeru karty płatniczej, kodu bezpieczeństwa, daty ważności karty, PIN-u karty, telekodu, czy numeru seryjnego lub wskazania tokena
  1. Masz możliwość złożenia wniosku o świadczenie Rodzinny Kapitał Opiekuńczy w szybki i wygodny sposób, w naszym serwisie CA24 eBank. Wnioski o kapitał można składać wyłączne w formie elektronicznej.
  2. Wniosek, który złożysz w naszym serwisie możesz pobrać tylko od razu po jego wysłaniu - w ramach tej samej sesji logowania. Później musimy usunąć te informacje i Twój wniosek. Samo potwierdzenie wysłania wniosku będzie dostępne dla Ciebie w serwisie w sekcji Oferta i umowy > Inne sprawy.
  3. Nie sprawdzamy informacji ani załączników, które podajesz we wniosku.
  4. Po tym jak Twój wniosek trafia z naszego serwisu do ZUS, nie mamy o nim już żadnych informacji.

Świadczenia aktywni rodzice w pracy i aktywnie w domu nie przysługują obywatelom Ukrainy, którzy przybyli do Polski w związku z działaniami wojennymi.

Świadczenie aktywnie w żłobku przysługuje obywatelom Ukrainy, którzy przybyli do Polski w związku z działaniami wojennymi, jeżeli przebywali legalnie w Polsce jako osoby ze statusem „UKR” nieprzerwanie przez okres co najmniej 365 dni. Dotyczy to również dziecka obywatela Ukrainy, które ma status „UKR”.

Świadczenia z programu Aktywny Rodzic przysługują zamieszkałym w Polsce:

  • obywatelom polskim,
  • obywatelom UE/EFTA oraz Wielkiej Brytanii
  • pozostałym cudzoziemcom, o ile spełniają warunek legalnego pobytu w Polsce na podstawie karty pobytu z dostępem do rynku pracy lub na podstawie innego dokumentu potwierdzającego legalny pobyt i dostęp do rynku pracy.

W programie Aktywny Rodzic są 3 rodzaje świadczeń:

  • aktywni rodzice w pracy,
  • aktywnie w żłobku,
  • aktywnie w domu.

W danym miesiącu na jedno dziecko możesz dostać tylko jedno z wybranych przez siebie świadczeń.

Każde z trzech świadczeń z programu Aktywny Rodzic możesz łączyć z innymi świadczeniami wypłacanymi na dzieci, np. ze świadczeniem z programu Rodzina 800+ czy Dobry Start.

Nie, nie musisz składać nowego wniosku, jeśli masz przyznane dofinansowanie po 30 września 2024 r. Jeśli chcesz zmienić dofinansowanie pobytu w żłobku na świadczenie aktywnie w żłobku, wtedy musisz złożyć nowy wniosek.

Nie, nie musisz składać nowego wniosku, jeśli masz przyznane dofinansowanie po 30 września 2024 r. Jeśli chcesz zmienić RKO na świadczenie aktywnie w domu, wtedy musisz złożyć nowy wniosek.

Składanie wniosków o dofinansowanie pobytu w żłobku było możliwe do 30 września 2024 r. Od 1 października 2024 roku świadczenie aktywnie w żłobku zastąpiło dofinansowanie pobytu w żłobku – możesz złożyć wniosek o uzyskanie tego świadczenia.

Składanie wniosków do Rodzinnego Kapitału Opiekuńczego było możliwe do 30 września 2024 r. Od 1 października 2024 roku świadczenie aktywnie w domu zastąpiło Rodzinny Kapitał Opiekuńczy (RKO) - możesz złożyć wniosek o uzyskanie tego świadczenia.

Wniosek o świadczenie w programie Aktywny Rodzic w serwisie CA24 eBank mogą złożyć tylko klienci, którzy mają nasze konto osobiste, jako posiadacze lub współposiadacze i mają dostęp do serwisu CA24 eBank. Nie wyklucza to, że dana osoba może zostać naszym klientem i skorzystać z możliwości złożenia wniosku.

Jesteśmy zobowiązani potwierdzić Twoją Tożsamość, jeśli konto było przez Ciebie założone zdalnie przez przelew aktywacyjny z innego banku. Przyjdź do naszej dowolnej placówki z dokumentem tożsamości przed złożeniem wniosku o świadczenie w programie Aktywny Rodzic.

Jeśli będziesz mieć jakikolwiek problem ze złożeniem wniosku o świadczenie zadzwoń do nas.

Zobacz wszystkie pytania

Reklamacje dotyczące wniosku o świadczenie Rodzinny Kapitał Opiekuńczy w zależności od ich przedmiotu możesz złożyć:

u nas - w banku Credit Agricole, jeżeli dotyczą:

  • dostępu do naszego serwisu bankowości elektronicznej, w zakresie wypełniania i wysłania wniosku,
  • funkcji w ramach tego serwisu,
  • jakości w zakresie informacji o procesie składania wniosku.

do ZUS-u, jeżeli dotyczą:

  • założeń kapitału,
  • procesowania wniosku, poza serwisem banku,
  • braku informacji o rozpatrzeniu wniosku,
  • wysokości świadczenia,
  • terminów realizacji kolejnych etapów pracy z wnioskiem,
  • wypłaty świadczenia,
  • terminu wypłaty świadczenia.

My - bank Credit Agricole przyjmujemy i rozpatrujemy reklamacje zgodnie z zasadami, które opisaliśmy na naszej stronie.

Oferta banku