1. Przygotuj dane
Będą potrzebne dane osobowe Twojej rodziny (m.in. Twoje dane jako wnioskodawcy - imię, nazwisko, PESEL, stan cywilny). Niektóre dane, które są w naszym systemie zaczytamy od razu we wniosku. Sprawdź, czy są one aktualne.
Uwaga:
Jeśli złożysz wniosek za pomocą bankowości elektronicznej/portalu Emp@tia, ZUS sprawdzi, czy masz profil na portalu Platformy Usług Elektronicznych (PUE) ZUS. Jeśli nie masz takiego profilu, ZUS Ci go założy. Potwierdzenie założenia profilu otrzymasz na adres e-mail, który podasz we wniosku. Na numer telefonu, który podasz we wniosku otrzymasz jednorazowe hasło, które musisz zmienić przy pierwszym logowaniu do PUE ZUS. Hasło otrzymasz SMS-em zadresu „ZUS”.. Dostaniesz dostęp do informacji o swoim wniosku, a w razie pytań, ZUS skontaktuje się z Tobą. Informacja o Twoim wniosku na PUE ZUS pojawi się w ciągu 24-48 godzin od przetworzeniawniosku.
Możesz złożyć wniosek o Rodzinny Kapitał Opiekuńczy przez bank jeśli jesteś matką albo ojcem dziecka i masz numer PESEL. Jeśli nie masz numeru PESEL możesz złożyć wniosek tylko przez PUE ZUS.
2. Zaloguj się do CA24 eBank
Jesteśmy zobowiązani potwierdzić Twoją Tożsamość, jeśli konto było przez Ciebie założone zdalnie. Przyjdź do naszej dowolnej placówki z dokumentem tożsamości przed złożeniem wniosku o świadczenie Rodzinny Kapitał Opiekuńczy.
3. Złóż wniosek
Z górnego menu wybierz: Oferta i umowy > Inne sprawy > Rządowe programy dla Rodzin > Wniosek "Rodzinny Kapitał Opiekuńczy". Następnie wyraź zgodę na przekazanie Twoich danych do ZUS-u i wypełnij wniosek zgodnie z instrukcjami.
Zwróć szczególną uwagę na dane, które zaczytaliśmy do wniosku (w razie potrzeby możesz je zmienić):
- adres e-mail - na ten adres dostaniesz Urzędowe Potwierdzenie Odbioru (UPO) z ZUS
- numer telefonu - najlepiej jeśli podasz numer telefonu komórkowego
- numer Twojego rachunku bankowego - ten, na który chcesz dostać świadczenie
4. Zatwierdź i zakończ wniosek
Zanim zatwierdzisz wniosek, upewnij się, że wszystkie informacje są poprawne. Po zatwierdzeniu przez Ciebie wniosku zostanie on przekierowany do ZUS. Twój wniosek może mieć jeden z trzech statusów:
- Przetwarzany - oznacza, że trwa przesyłanie wniosku do ZUS
- Dostarczony - oznacza, że wniosek został przesłany do ZUS
- Błąd dostarczenia - oznacza, że wniosek nie został dostarczony do ZUS. W tej sytuacji wyślij go jeszcze raz
5. Pobierz i zapisz kopię wniosku
Pobierz i zapisz na swoim bezpiecznym dysku kopię Twojego wniosku i potwierdzenie jego złożenia (UPO). To jedyny moment, kiedy możesz pobrać kopię wniosku przy składaniu go w CA24 eBank.
6. Potwierdzenie przyjęcia wniosku
Po tym jak Twój wniosek trafi do ZUS, dostaniesz Urzędowe Poświadczenie Odbioru (UPO) lub Urzędowe Poświadczenie Przedłożenia (UPP) na adres e-mail, który podałeś we wniosku. Wiadomość zostanie wysłana z adresu: [email protected]
Urzędowe Potwierdzenie Odbioru (UPO) dostaniesz w ciągu 24 godzin od wypełnienia i wysłania wniosku. Jeśli nie dostaniesz e-maila z potwierdzeniem lub masz dodatkowe pytania skontaktuj się z ZUS pod numerem dedykowanej infolinii: +22 290 55 00 (czynna od poniedziałku do piątku w godz. 8.00 - 15.00).
7. Decyzja i wypłata środków
Po pozytywnym rozpatrzeniu Twojego wniosku ZUS przekaże na Twoje konto świadczenie. Informacja o Twoim wniosku, który dotarł do ZUS, pojawi się w PUE ZUS w ciągu 24-48 godzin od przetworzenia wniosku.