1. Przygotuj dane - aby wypełnienie wniosku zajęło Ci kilka minut
Będą potrzebne dane osobowe Twojej rodziny (m.in. imię, nazwisko, PESEL, stan cywilny) oraz dane dotyczące szkoły, do której uczęszcza/będzie uczęszczać Twoje dziecko. Niektóre dane, które są w naszym systemie - zaczytamy od razu we wniosku - sprawdź czy są one aktualne.
Jeśli jesteś obcokrajowcem, musisz dołączyć do wniosku dokument, który potwierdza legalność Twojego pobytu w Polsce.
Jeśli jesteś obywatelem/obywatelką Ukrainy albo małżonkiem/małżonką obywatela Ukrainy i przybyłeś z Ukrainy do Polski po 23 lutego 2022 r. w związku z działaniami wojennymi, jako dokument potwierdzający legalność pobytu w Polsce, załącz zaświadczenie potwierdzające nadanie numeru PESEL ze statusem UKR albo dołącz do wniosku Twoje oświadczenie o treści: „Informuję, że jestem obywatelem/obywatelką Ukrainy/małżonkiem obywatelki Ukrainy/małżonką obywatela Ukrainy i przybyłem/przybyłam do Polski z Ukrainy po 23 lutego 2022 r. w związku z działaniami wojennymi.”
Uwaga:
Jeśli złożysz wniosek za pomocą bankowości elektronicznej/portalu [email protected] i nie masz jeszcze profilu na portalu Platformy Usług Elektronicznych (PUE) ZUS, ZUS założy taki profil w swoim systemie teleinformatycznym na podstawie danych z wniosku.
ZUS założy Ci profil na PUE ZUS, abyś miał dostęp do informacji o swoim wniosku oraz aby mógł kontaktować się z Tobą w razie potrzeby. Informacja o Twoim wniosku na PUE ZUS pojawi się w ciągu 24 godzin od złożenia wniosku.
2. Zaloguj się do CA24 eBank
Jeśli otworzyłeś konto zdalnie z potwierdzeniem Twojej tożsamości przez przelew, przed złożeniem wniosku o świadczenie "Dobry Start" przyjdź do naszej dowolnej placówki i z dokumentem tożsamości. Jesteśmy zobowiązani potwierdzić Twoją Tożsamość.
3. Wypełnij wniosek
Z górnego menu wybierz Oferta i umowy > Inne sprawy > złóż wniosek pod grafiką programu "Dobry Start"
Następnie wyraź zgodę na przekazanie Twoich danych do ZUS-u i wypełnij wniosek zgodnie z instrukcjami.
Zwróć szczególną uwagę na dane, które zaczytaliśmy do wniosku (w razie potrzeby możesz je zmienić):
- adres e-mail - na ten adres dostaniesz Urzędowe Potwierdzenie Odbioru (UPO) z ZUS.
- numer telefonu; zalecane jest, abyś podał numer telefonu komórkowego
- numer Twojego rachunku bankowego - na który chcesz otrzymać świadczenie
4. Zatwierdź i zakończ wniosek
Zanim zatwierdzisz wniosek, upewnij się, że wszystkie informacje, które podałeś są poprawne. Po zatwierdzeniu przez Ciebie wniosku zostanie on przekierowany do ZUS. Twój wniosek może mieć jeden z trzech statusów:
- Przetwarzany - oznacza, że trwa przesyłanie wniosku do ZUS
- Dostarczony - oznacza, że wniosek został przesłany do ZUS
- Błąd dostarczenia - oznacza, że wniosek nie został dostarczony do ZUS. Wyślij go jeszcze raz.
5. Pobierz i zapisz kopię wniosku
Pobierz i zapisz na swoim bezpiecznym dysku kopię Twojego wniosku i potwierdzenie jego złożenia (UPO). To jedyny moment, kiedy możesz pobrać kopię wniosku przy składaniu w CA24 eBank.
6. Potwierdzenie przyjęcia wniosku
Po tym jak Twój wniosek trafi do ZUS, dostaniesz Urzędowe Poświadczenie Odbioru (UPO) lub Urzędowe Poświadczenie Przedłożenia (UPP) na adres e-mail, który podałeś we wniosku. Wiadomość zostanie wysłana z adresu: [email protected]
Informacja o tym, że złożyłeś wniosek, pojawi się na Twoim profilu na PUE ZUS w zakładce [Ubezpieczony] lub [Świadczeniobiorca] –> [Dobry start] –> [Szczegóły Twoich wniosków] po przetworzeniu wniosku - może to trwać do 48 godzin.
Jeśli złożyłeś wniosek przez PUE ZUS, masz go w zakładce [Dokumenty i wiadomości] –> [Dokumenty wysłane].
Jeśli nie dostałeś e-maila z potwierdzeniem lub masz dodatkowe pytania skontaktuj się z ZUS pod numerem telefonu: 22 560 16 00 w dni robocze (pn.–pt.) w godz. 7.00 –18.00 lub za pośrednictwem maila na adres: [email protected]
7. Decyzja i wypłata środków
Po pozytywnym rozpatrzeniu Twojego wniosku ZUS przekaże na Twoje konto świadczenie.