CRS - PODSTAWOWE INFORMACJE
CRS (ang. Common Reporting Standard) to globalny standard automatycznej wymiany informacji o rachunkach finansowych klientów instytucji finansowych. Ten standard opracowała Organizacja Współpracy Gospodarczej i Rozwoju. W Unii Europejskiej został wdrożony przez dyrektywę. Głównymi celami CRS są walka z unikaniem opodatkowania oraz ochrona integralności systemów podatkowych państw, które uczestniczą w wymianie.
PODSTAWA PRAWNA W POLSCE
W Polsce standard CRS wdrażamy na podstawie ustawy z dnia 9 marca 2017 r. o wymianie informacji podatkowych z innymi państwami. Ustawa nakazuje nam ustalać rezydencję podatkową klientów. Określa także zasady i tryb, w jakim przekazujemy informacje o klientach - rezydentach podatkowych określonych państw do Szefa Krajowej Administracji Podatkowej. Regulacje dotyczące CRS zawiera też ustawa z dnia 4 kwietnia 2019 r. o zmianie ustawy o wymianie informacji podatkowych z innymi państwami oraz niektórych innych ustaw.
NASZE OBOWIĄZKI
Mamy obowiązek:
- identyfikować rezydencję podatkową klienta i weryfikować ją – obowiązek ten dotyczy klientów indywidualnych i podmiotów
- rejestrować czynności, jakie wykonujemy podczas identyfikacji i weryfikacji rezydencji podatkowej,
- gromadzić i przechowywać dokumentację, w tym oświadczeń o rezydencji podatkowej oraz dokumentów niezbędnych do badania rzetelności oświadczeń klientów,
- przekazywać informacje o klientach, którzy są rezydentami podatkowymi określonych państw do Szefa Krajowej Administracji Skarbowej.
OBOWIĄZKI KLIENTA
Klienci, którzy otworzyli rachunek od 1 maja 2017 r. | Klienci, którzy otworzyli rachunek w okresie przejściowym tj. od 1 stycznia 2016 r. do 30 kwietnia 2017 r. |
---|---|
Od 1 maja 2017 r. w trakcie otwarcia rachunku każdy klient ma obowiązek złożyć oświadczenie o rezydencji podatkowej. W przypadku podmiotów oświadczenie o rezydencji podatkowej w zakresie przewidzianym Ustawą składa także beneficjent rzeczywisty podmiotu, który otwiera rachunek. | Klienci, którzy otworzyli rachunek od 1 stycznia 2016 r. do 30 kwietnia 2017 r. powinni złożyć oświadczenie o rezydencji podatkowej według stanu na dzień otwarcia rachunku. Bank skontaktował się z klientami okresu przejściowego, żeby zebrać oświadczenia o rezydencji podatkowej. Klienci indywidualni oraz klienci, którzy prowadzą jednoosobową działalność gospodarczą mogą złożyć oświadczenie elektronicznie przez formularz lub w dowolnej placówce. Małe i średnie przedsiębiorstwa mogą złożyć oświadczenie w dowolnej placówce Banku. Klienci korporacyjni mogą przesłać oświadczenie pocztą na adres Centrali Bankowości Korporacyjnej przy ul. Żwirki i Wigury 18a, 02-092 Warszawa, Business Garden, budynek B2. |
Oświadczenie powinno być zgodne ze stanem faktycznym i prawnym dotyczącym klienta. Klient składa je pod rygorem odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych oświadczeń. Brak oświadczenia uniemożliwia otwarcie rachunku finansowego. | Klient składa oświadczenie pod rygorem odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych oświadczeń. W przypadku braku oświadczenia Bank zgodnie z ustawą ma obowiązek raportować informacje o kliencie oraz jego rachunkach do Szefa Krajowej Administracji Skarbowej. |
Klient ma obowiązek informować Bank o każdej zmianie okoliczności, która wpływa na jego rezydencję podatkową lub powoduje, że informacje zawarte w jego oświadczeniu o rezydencji podatkowej stały się nieaktualne. W przypadku podmiotów obowiązek informacyjny pojawia się również, gdy zmiana okoliczności wpływa na jego status dla celów CRS lub rezydencję podatkową jego beneficjenta rzeczywistego. W przypadku zmiany okoliczności klient ma obowiązek zaktualizować oświadczenie o rezydencji w ciągu 30 dni od dnia tej zmiany.
NAJCZĘŚCIEJ ZADAWANE PYTANIA
I. JAK MOGĘ ZŁOŻYĆ OŚWIADCZENIE O REZYDENCJI PODATKOWEJ?
Klient składa oświadczenie o rezydencji podatkowej na wzorze dostarczonym przez Bank.
Dotychczasowi klienci indywidualni mogą to zrobić w formie elektronicznej lub w placówce bankowej.
Dotychczasowi klienci firmowi z grupy małych i średnich przedsiębiorstw mogą to zrobić w placówce bankowej.
Dotychczasowi klienci korporacyjni otrzymali wzory oświadczenia w korespondencji z Banku.
Wszyscy nowi klienci będą otrzymywać formularz oświadczenia w chwili podpisywania umowy z Bankiem.
II. CZYJE DANE RAPORTUJEMY?
Przekazujemy Szefowi Krajowej Administracji Skarbowej informacje o posiadaczach rachunków oraz informacje o rachunkach, jeżeli:
- Bank ustalił, że posiadacz rachunku jest rezydentem podatkowym państwa, które uczestniczy w wymianie informacji w ramach CRS.
- Bank ustalił, że beneficjent rzeczywisty posiadacza rachunku - pasywnego niefinansowego podmiotu zagranicznego jest rezydentem podatkowym państwa, które uczestniczy w wymianie informacji w ramach CRS,
- posiadacz rachunku otworzył rachunek między 1 stycznia 2016 r. a 30 kwietnia 2017 r. i nie przesłał do Banku oświadczenia o rezydencji podatkowej.
Nie raportujemy:
- spółek kapitałowych, której akcje podlegają regularnemu obrotowi na co najmniej jednym uznanym rynku papierów wartościowych,
- spółek, które są podmiotem powiązanym spółki opisanej powyżej,
- podmiotów rządowych, organizacji międzynarodowych lub banków centralnych,
- instytucji finansowych.
III. JAKIE DANE RAPORTUJEMY?
Zakres danych, jakie przekazujemy do Szefa Krajowej Administracji Skarbowej, określa Ustawa.
Klienci indywidualni (osoby fizyczne, w tym również osoby fizyczne, które prowadzą działalność gospodarczą) | Podmioty |
---|---|
|
|
W przypadku dodatkowych pytań mogą też skontaktować się Państwo z naszą infolinią:
- dla klientów indywidualnych - pod numerem 19019
- dla klientów firmowych z grupy małych i średnich przedsiębiorstw - pod numerem 71 35 49 035
- dla klientów korporacyjnych - pod numerem 801 70 65 50
Ten tekst ma charakter informacyjny. W przypadku wątpliwości, które dotyczą Państwa rezydencji podatkowej i statusu w zakresie regulacji CRS zachęcamy, by skorzystali Państwo z usług profesjonalnego doradcy podatkowego.