Ruszyła Bałtycka Odyseja - Credit Agricole sprząta bałtyckie plaże

Ponad pół tony śmieci zebrali uczestnicy akcji Bałtycka Odyseja, która odbyła się w miniony weekend na plażach pomiędzy Świnoujściem a Dziwnowem. Akcja ma na celu zwrócić uwagę Polaków na zaśmiecanie mórz plastikowymi odpadami.

Pomysłodawcą Bałtyckiej Odysei jest Dominik Dobrowolski, znany ekolog i podróżnik, a bank Credit Agricole i firma EFL są jej patronami i współorganizatorami. Akcja polega na przejściu wzdłuż całego polskiego wybrzeża Morza Bałtyckiego od Świnoujścia do Piasków na Mierzei Wiślanej, oraz posprzątaniu plaż z odpadów, które zostawiają "turyści" i wyrzuca Bałtyk. Wyprawa podzielona jest na 10 etapów - każdy odbywać się będzie w jeden weekend w miesiącu.

W pierwszym etapie akcji wzięło udział ponad 100 osób z: Wrocławia, Zielonej Góry, Międzyrzecza, Szczecina, Świnoujścia, Międzyzdrojów. Wśród wolontariuszy byli m.in. harcerze, pracownicy Wolińskiego Parku Narodowego, członkowie PTTK, a także 50-osobowa grupa pracowników Credit Agricole i EFL. W ciągu dwóch dni uczestnicy marszu posprzątali blisko 50 km plaży oraz lasy Wolińskiego Parku Narodowego idąc ze Świnoujścia aż do Dziwnowa. Zebrano 69 worków ze śmieciami o łącznej wadze blisko pół tony.

- Wśród zebranych śmieci najwięcej było plastikowych odpadów: sieci rybackie, opakowania, butelki, porzucone klapki, pęknięte balony, styropian. To najgorszy rodzaj odpadów, które zamieniają się w tzw mikroplastiki, zagrażające życiu i zdrowiu morskiej fauny, ale także człowiekowi - mówi Dominik Dobrowolski.

Uczestnicy akcji podkreślali, że problem zużycia plastiku można rozwiązać przede wszystkim poprzez edukację i uświadamianie. - Edukacja od najmłodszych lat to najlepszy sposób, na zmianę złych nawyków. Musimy tłumaczyć swoim dzieciom, jak bardzo jest szkodliwe wyrzucanie odpadów, w tym plastiku, do środowiska. Tylko wtedy gdy dorosną, będą ograniczać produkcję odpadów, a segregowanie i recykling będą dla nich czymś naturalnym. Ale samo mówienie nie wystarczy, trzeba dawać dobry przykład. Więc cieszę się, że bank daje nam okazje do takiego aktywnego działania i dawania przykładu - mówi Marcin Data, dyrektor ds. rozwoju daily banking i produktów oszczędnościowych w Credit Agricole.

Drugi etap Bałtyckiej Odysei planowany jest pod koniec lutego. Tym razem trasa marszu będzie prowadzić po plaży z Dziwnowa do Dźwirzyna. Dołączyć mogą wszyscy chętni.

Bałtycka Odyseja to element zaangażowania ekologicznego grupy Credit Agricole pod hasłem #mniejplastiku. Bank jest również partnerem międzynarodowej inicjatywy Plastic Odyssey, która polega na edukowaniu lokalnych społeczności w Afryce, Ameryce Południowej i Azji, że plastikowe odpady można przetwarzać i ponownie wykorzystywać i nie trzeba wyrzucać ich do oceanu. Wśród lokalnych inicjatyw, które zostaną zrealizowane w Polsce, planowany jest cykl sprzątania rzek i jezior, a także akcje edukacyjne w szkołach, mediach i w Internecie.

Oferta banku

Twoja opinia
 
OpiniaTwoja opinia