Podstawowe zasady bezpiecznego bankowania w aplikacji mobilnej
- Nowe aplikacje na smartfonie instaluj wyłącznie z zaufanych źródeł: np. Apple AppStore, Google Play, Huawei AppGallery. Aplikacje udostępniane użytkownikom w oficjalnym sklepie producenta systemu Twojego urządzenia mobilnego są dokładnie weryfikowane przed ich udostępnieniem. W ten sposób mocno ograniczasz ryzyko, że na Twoim smartfonie pojawi się szkodliwe oprogramowanie.
- Do ochrony dostępu do aplikacji wybierz PIN, który łatwo zapamiętasz. Nie używaj takiego, który np. zbyt łatwo podejrzeć przy wpisywaniu lub zgadnąć. Jakich PIN-ów unikać? Np. kolejnych cyfr na klawiaturze, kilku powtarzających się cyfr, fragmentu swojej daty urodzenia (DDMM).
- Chroń swój PIN – np. nie zapisuj go w telefonie ani na kartce noszonej w portfelu. Jeśli podejrzewasz, że ktoś mógł poznać Twój PIN, to zmień go. Jeśli trzeba, to możesz także czasowo zablokować swoją bankowość mobilną.
- Nie używaj takiego samego PIN-u, jaki ustawiłeś do aplikacji bankowej, w żadnym innym miejscu. Dlaczego? Taki sam PIN stosowany w wielu miejscach (np. do aplikacji, do karty płatniczej lub odblokowania smartfonu), to jak jeden klucz do otwierania wszystkich drzwi. Może to jest wygodne, ale jednocześnie bardzo ryzykowne.
- Możesz korzystać z logowania biometrycznego do aplikacji – np. odciskiem swojego palca, jeśli korzystasz z takiej metody na swoim smartfonie. Nie włączaj jednak tej opcji, jeśli umożliwiasz innej osobie odblokowanie w ten sposób swojego telefonu, czyli wtedy, gdy jej dane biometryczne są zapamiętane w Twoim telefonie.
- Nie udostępniaj swojego urządzenia mobilnego innym osobom. Poza aplikacją bankową na pewno masz w nim zapisane lub dostępne w aplikacjach poufne informacje, których nikt poza Tobą nie powinien znać (powiadomienia SMS, prywatne konwersacje, zdjęcia dokumentów, korespondencję z bankiem, medyczną lub urzędową itp.).
- Ustaw limity transakcji odpowiadające Twoim potrzebom (przelewy, BLIK, karty płatnicze) i włącz powiadomienia PUSH o zdarzeniach na Twoich rachunkach.
- Po zakończeniu pracy z bankową aplikacją mobilną wyloguj się z niej. Jeśli zapomnisz to zrobić, Twoje połączenie z bankiem zostanie automatycznie zamknięte po 5 minutach.
- Wymaż pamięć smartfonu zanim przekażesz go nowemu użytkownikowi lub oddasz do serwisu. Możesz to zrobić przez przywrócenie ustawień fabrycznych urządzenia (pamiętaj o możliwości wcześniejszego zrobienia kopii zapasowej) lub uruchomienie specjalnego trybu serwisowego.
- Nigdy nie korzystaj z linków do płatności, które ktoś przesłał Ci SMS-em, mejlem lub komunikatorem internetowym.
- Kody QR, które planujesz zeskanować swoim smartfonem, traktuj z taką samą nieufnością jak podejrzane linki. Pamiętaj, że mogą służyć do wyłudzenia informacji lub kradzieży pieniędzy (np. przez skierowanie na fałszywą stronę płatności), a także do instalacji szkodliwego oprogramowania.
Dla Twojego bezpieczeństwa, prowadzimy monitoring logowań/operacji w serwisie internetowym CA24 eBank/aplikacji CA24 Mobile. W przypadku podejrzenia, że logowania/operacje nie były wykonane przez Ciebie, możemy podjąć decyzję o czasowej dezaktywacji serwisów CA24. O blokadzie poinformujemy Cię SMS-em. Serwisy CA24 będą nieaktywne do momentu, kiedy nie potwierdzisz tych logowań/operacji. Dezaktywacja i aktywacja serwisów CA24 jest bezpłatna. Numer kontaktowy do potwierdzenia logowań/operacji: 71 771 12 81 (koszt połączenia wg stawki Twojego operatora).
- Zadbaj o blokadę telefonu - włącz funkcję blokowania telefonu z użyciem PIN, hasła, wzoru lub odcisku biometrycznego. Dzięki temu osoba postronna nie będzie mogła skorzystać z Twojego urządzenia.
- Regularnie aktualizuj system operacyjny – niezwłocznie po pojawieniu się aktualizacji systemu operacyjnego dokonaj aktualizacji urządzenia. Aktualizacje pozwalają chronić twoje urządzenie przed lukami bezpieczeństwa znanymi producentowi systemu operacyjnego.