Ustawowe zawieszenie wykonania umowy
Aby ubiegać się zawieszenie wykonania umowy, należy wysłać do banku bądź złożyć w placówce banku wniosek. Można skorzystać z wzoru wniosku.
Wniosek musi być kompletny - wszystkie znajdujące w nim do wypełnienia pola muszą zostać poprawnie uzupełnione, oraz podpisany. Konieczne jest także własnoręczne podpisanie przez kredytobiorcę - wnioskodawcę oświadczenia o treści:
"Oświadczam, że po 13 marca 2020 r. utraciłem pracę lub główne źródło dochodu. Jestem świadomy odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia".
W rozumieniu przepisów ustawowych trwały nośnik informacji, to taki sposób złożenia wniosku, który uniemożliwia ingerencję w treść oraz umożliwia zachowanie klientowi treści złożonego wniosku. Z tego powodu klienci powinni przesyłać do banku wnioski w formie papierowej lub mailowej jako skan albo fotokopia wniosku papierowego. Wniosek oraz oświadczenie klienta, który utracił pracę lub inne główne źródło dochodów, musi być własnoręcznie podpisany przez klienta.
W okresie ustawowego zawieszenia wykonania umowy, klient nie spłaca rat. W kredytach hipotecznych, dla zachowania ochrony ubezpieczeniowej, klient powinien spłacać opłaty z tytułu ubezpieczeń powiązanych z umowami tych kredytów.
W okresie zawieszenia wykonywania umowy o kartę kredytową albo umowy Indywidualnej Linii Kredytowej możemy zablokować możliwość korzystania z dostępnego limitu kredytowego. Przed ponownym udostępnieniem limitu, w trosce o bezpieczeństwo finansowe klienta, możemy ponownie badać zdolność kredytową.
Tak, ale trzeba wiedzieć, że złożenie wniosku o zawieszenie wykonywania tej samej umowy kończy trwające, dotychczasowe zawieszenie spłaty rat w związku z COVID-19. Aby temu zapobiec, można złożyć wniosek o zawieszenie wykonania umowy po zakończeniu poprzedniego zawieszenia.
Nie. Zawieszenie wykonywania umowy o kredyt nie zostało przeznaczone dla kredytów firmowych. Dotyczy wyłącznie kredytów dla klientów detalicznych, indywidualnych. Jeśli klient otrzymuje dochody z działalności gospodarczej, może wnioskować o zawieszenie wykonywania umowy o kredyt konsumencki, w tym hipoteczny, który nie był związany z działalnością gospodarczą.
Tak, zgodnie z ustawą jest to możliwe.
Nie. W okresie zawieszenia nie będziemy mogli udzielić dodatkowego finansowania. Przyczyną zawieszenia wykonania umowy jest utrata pracy lub innego głównego źródła utrzymania - ma to istotny wpływ na zdolność kredytową klienta.
Tak, zawiesimy autospłatę. Nie będziemy pobierać z Twojego konta raty kapitałowo-odsetkowej. Jeśli zawiesisz spłatę rat kredytu hipotecznego, to w ramach autospłaty będziemy pobierać tylko składkę ubezpieczeniową, żeby kontynuować ochronę.
Jeśli masz ustawione zlecenie stałe, to musisz złożyć nam osobne zlecenie, żeby zawiesić spłatę rat.
Jeśli spłacasz raty na podstawie zlecenia stałego w naszym lub innym banku, musisz samodzielnie złożyć odrębną dyspozycję zawieszenie zlecenia stałego spłaty rat dla tej umowy w okresie zawieszenia i pamiętać o zmianie tej dyspozycji po zakończeniu zawieszenia.
Tak, bank przekaże do BIK informacje o zawieszeniu wykonania umowy.
Okres zawieszenia wykonania umowy nie wpłynie negatywnie na historię kredytową w BIK, jeśli klient terminowo spłacał raty przed złożeniem wniosku o zawieszenie oraz nadal będzie je terminowo spłacał po zakończeniu okresu zawieszenia.
Nie. Zawieszenie wykonywania umowy jest bezpłatne.
Przyczyną zawieszenia wykonania umowy jest utarta pracy lub innego głównego źródła dochodu. Po zawieszeniu wykonania umowy, w trosce o bezpieczeństwo finansowe klienta, możemy ponownie zbadać zdolność kredytową.
Podstawą zawieszenie wykonania umowy kredytu jest utrata po 13 marca 2020 r. pracy lub innego głównego źródła dochodu. Są to przyczyny, które mają wpływ na zdolność kredytową klienta i mogą utrudnić albo uniemożliwić finansowanie w przyszłości.
Jesteśmy zobowiązani przepisami prawa zbierać takie oświadczenia od klientów. Ustawa wymaga złożenia na trwałym nośniku wniosku o zawieszenie wykonania umowy wraz oświadczeniem o utracie pracy lub innego głównego źródła dochodów, złożonym pod rygorem odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia. Nie wymagamy składania żadnych dodatkowych dokumentów.
Liczba rat pozostanie bez zmian, natomiast ich płatność przesunie się o okres zawieszenia. Tym samym zmieni się data spłaty kredytu, ustalona w umowie.
Okres zawieszenia nie jest traktowany jak okres kredytowania.
Potwierdzenie zawieszenia wykonania umowy wyślemy w sposób, jaki klient ustalił z bankiem przy zawarciu umowy (pocztą tradycyjną albo pocztą elektroniczną).
Jeśli we wniosku o zawieszenie wykonania umowy klient wskazał inny adres, niż ustalony z bankiem do korespondencji, albo wniosek o zawieszenie wysłał do banku z innego adresu email, niż ustalił z bankiem, to bank nie prześle potwierdzenia zawieszenia wykonania umowy na te nowe adresy.
Tak. Klienci, którzy korzystali z zawieszenia spłaty rat w związku z COVID-19, to mogą skorzystać teraz z ustawowego zawieszenia wykonania tej samej umowy.
Złożenie wniosku o zawieszenie wykonania umowy w okresie trwania zawieszenia spłaty rat w związku z COVID-19 kończy okres zawieszenia spłaty rat w związku z COVID-19.
Wniosek o zawieszenie wykonania umowy do 3 miesięcy można złożyć także po zakończeniu okresu zawieszenia spłaty rat, który bank oferował maksymalnie do 6 miesięcy.
Na podstawie ustawy można wnioskować o zawieszenie wykonania umowy od 1 do 3 miesięcy - łączny okres zawieszenia wybranej umowy kredytu nie może przekroczyć 3 miesięcy.
Wniosek o zawieszenie wykonania umowy można wysłać do banku pocztą tradycyjną, złożyć w placówce bankowej, albo zrobić skan lub fotokopię i wysłać na wskazany adres mailowy banku. Adresy znajdziesz w Informacji o ustawowym zawieszeniu wykonania umowy.
Wniosek wysłany do banku pocztą tradycyjną albo elektroniczną zostanie doręczony bankowi w dni pracy banku z wyłączeniem sobót oraz pozostałych dni ustawowo wolnych od pracy do godz. 17.00. Jeśli wniosek nie zostanie doręczony do godz. 17.00, to datą doręczenia będzie najbliższy dzień roboczy. W przypadku złożenia wniosku w placówce bankowej, przyjmiemy wniosek w godzinach jej otwarcia.
Kontakt z bankiem


Odwiedź placówkę
Sprawdź mapę placówek
Skontaktuj się w aplikacji
Poznaj kontakt w apce


