Sukces kampanii #mniejplastiku - będzie mniej śmieci

Z początkiem stycznia weszły w życie zmiany w prawie, które pomogą zredukować ilość plastikowych śmieci w Polsce, a od 1 stycznia 2025 roku umożliwią uruchomienie systemu kaucyjnego na jednorazowe opakowania. Dzięki tym rozwiązaniom fala śmieci, która zalewa rzeki, morza i oceany, wreszcie się zmniejszy.

Kampania #mniejplastiku zainicjowana w 2020 r. przez bank Credit Agricole, spółkę leasingową EFL oraz ekologa i podróżnika Dominika Dobrowolskiego, ma na celu zmianę świadomości i nawyków konsumentów i zmniejszenie w ten sposób zużycia plastiku. Organizatorzy kampanii od początku apelowali również o zmiany w prawie i wprowadzenie systemu kaucyjnego, który jest najskuteczniejszym sposobem na ograniczenie ilości śmieci. Apele te przyniosły wreszcie skutek.

Od 1 stycznia w życie weszły przepisy, zgodnie z którymi do jednorazowych opakowań plastiku doliczana będzie dodatkowa opłata. Za plastikowy kubek z kawą czy herbatą trzeba zapłacić 20 groszy, a za opakowanie na jedzenie - 25 groszy. Płacą też producenci plastiku: za każdy kilogram wyprodukowanych opakowań, owijek czy torebek - 10 groszy, a za każdy papieros z zawierającym plastik filtrem, nawilżaną chusteczkę czy balonik - jeden grosz.

Prawo Unii Europejskiej zobowiązuje Polskę także do odzyskiwania ze śmieci metalu i szkła. Dlatego już od stycznia 2025 roku ruszy tzw. system kaucyjny. Do każdej butelki lub puszki sprzedawanej w sklepie doliczana będzie kaucja w wysokości co najmniej 1 zł. Konsumenci będą ją mogli odzyskać oddając puste opakowanie w sklepie lub wrzucając je do specjalnych automatów. Dzięki temu śmieci nie będą porzucane w lesie, czy wyrzucane do rzeki, a zebrane i odpowiednio posegregowane będą trafiać do punktów przetwórstwa i jako surowce wtórne będą ponownie wykorzystywane.

Obejrzyj materiał Faktów TVN o zmianach w przepisach

Obejrzyj wywiad Dominika Dobrowolskiego dla telewizji Echo24 na temat nowych opłat za plastikowe jednorazówki

W ramach kampanii #mniejplastiku w całej Polsce zorganizowanych zostało kilkadziesiąt różnych akcji, imprez i wydarzeń, m.in. trzy ekologiczne odyseje, czyli wielkie akcje sprzątania nadbałtyckich plaż, gór i brzegów Wisły. Wystartowały też dwie międzynarodowe akcje na rzecz czystości rzek: Akcja Czysta Odra i Akcja Czysta Wisła które będą kontynuowane również w tym roku. Ponad 50 miejscowości odwiedziła plenerowa wystawa edukacyjna pt. "Plastikowa Odyseja", zorganizowanych zostało 358 spotkań z mieszkańcami i turystami, 15 lekcji w szkołach, 6 edukacyjnych webinarów.

Obejrzyj podsumowanie trzech lat kampanii #mniejplastiku

Oferta banku

Twoja opinia
 
OpiniaTwoja opinia