Związek Banków Polskich (ZBP) opublikował w swoim serwisie internetowym ostrzeżenie przed kampanią oszukańczych SMS-ów. Przestępcy wykorzystują znany od dawna schemat wiadomości o rzekomej koniecznej dopłacie do przesyłki (np. ze względu na jej wagę lub opłaty celne) lub wymaganej korekcie adresu dostawy (np. ze względu na brak w adresie numeru domu).
Szczególną ostrożność należy zachować w okresach, gdy dokonujemy zakupów zdalnych i oczekujemy na przesyłki. Wtedy, po otrzymaniu takiego SMS-a, nasze pierwsze skojarzenia nakierowują nas właśnie na przesyłkę, której oczekujemy, mimo, że w rzeczywistości otrzymana wiadomość nie ma z naszym zakupem nic wspólnego. Niestety, oszuści rozsyłają je do tysięcy losowych odbiorców i właśnie liczą na nasze roztargnienie, pośpiech, chęć jak najszybszego „załatwienia sprawy”. Liczą, że odbiorca kliknie link, przejdzie na odpowiednio spreparowaną stronę i ujawni im dane karty płatniczej lub dane logowania do bankowości internetowej.
Nie dajmy się oszukać. Wiadomość nie ma nic wspólnego z naszą przesyłką, można ją zignorować i skasować. Warto także ostrzegać przed takimi oszustwami bliskich i znajomych.
Zachęcamy do zapoznania się z pełną treścią ostrzeżenia w serwisie internetowym ZBP.
Przypominamy, że my także obserwujemy podobne działania przestępców. Ostrzegaliśmy przed tym procederem w osobnych komunikatach, a także w naszym serwisie CAsfera.pl w sekcji „Bankuj bezpiecznie”.
Prosimy o czujność i rozwagę.