Uwaga - przestrzegamy przed oszustami, którzy:
- dzwonią do wybranych osób i próbują namówić je do podawania poufnych informacji lub wykonywania operacji,
- podają się za pracowników naszego banku, innych banków lub pracowników Związku Banków Polskich,
- wymagają instalacji oprogramowania, które da im możliwość realizowania operacji na koncie klienta, np. przelewania pieniędzy.
Przestępcy wykorzystują różne powody, aby wzbudzić zaufanie klientów. Mogą podawać się za specjalistów ds. bezpieczeństwa i informować klientów o nieprawidłowościach na ich kontach lub awarii w banku.
Prosimy o czujność. To próba kradzieży. Poniżej opisaliśmy tę sytuację.
Oszuści mogą podszywać się pod dowolne numery telefonów. Dlatego można mieć wrażenie, że dzwonią pracownicy banku. Przestępcy zwykle wiedzą, jak nazywa się właściciel telefonu. Dodatkowo, żeby się uwiarygodnić, mogą też podać kilka ostatnich cyfr numeru karty płatniczej.
Aby uśpić czujność potencjalnej ofiary, szybko powołują się na kwestie cyberbezpieczeństwa. Mogą straszyć, że komputer/smartfon klienta został zawirusowany, że jest jakiś oszust, który próbuje klienta okraść, a oni właśnie dzwonią, aby go ratować itp. Scenariusze mogą się zmieniać, ale cel jest jeden – kradzież pieniędzy przez zmanipulowanie klienta, że działa w porozumieniu z pracownikiem banku.
Nasi pracownicy nie dzwonią w takich sprawach, nigdy nie proszą o podawanie danych logowania, danych dokumentów tożsamości ani danych kart płatniczych (numer karty, data ważności, kod CVV/CVC). Nasi doradcy nie wymagają zainstalowania jakiegokolwiek dodatkowego oprogramowania.
Atakujący chcą widzieć informacje na smartfonie klienta, móc sterować urządzeniem. Dlatego namawiają go do pilnej instalacji programu, który ma rzekomo „usuwać wirusy” (mogą także podawać inne powody, wszystkie są fałszywe). Sama aplikacja jest legalna, ma w oficjalnym sklepie wiele pobrań i dobre opinie, co utrudnia zorientowanie się, że jej użycie może być tak niebezpieczne. Niestety, w ten sposób daje się przestępcy możliwość zdalnego wykonywania operacji na telefonie, tak jakby to robił sam klient, i odczytywania z niego informacji.
W razie podejrzenia tego typu oszustwa prosimy o pilny kontakt z bankiem.
Zachęcamy także do śledzenia na bieżąco informacji o bezpieczeństwie, które wysyłamy w naszej aplikacji CA24 Mobile oraz serwisie internetowym CA24 eBank. Także na naszym blogu CAsfera.pl publikujemy artykuły dotyczące aktualnych zagrożeń i sposobów obrony przed nimi.