Sprzedaż detaliczna śrubuje rekord
Zgodnie z opublikowanymi dzisiaj danymi GUS nominalna dynamika sprzedaży detalicznej w przedsiębiorstwach zatrudniających powyżej 9 osób zmniejszyła się w listopadzie do 2,8% r/r wobec 5,5% w październiku, kształtując się wyraźnie poniżej konsensusu rynkowego (3,8%) i nieznacznie powyżej naszej prognozy (2,5%). Dynamika sprzedaży detalicznej liczonej w cenach stałych zmniejszyła się w listopadzie do 3,1% r/r wobec 5,4% w październiku i była niższa od konsensusu rynkowego (3,9%) i wyższa od naszej prognozy (2,5%). Głównymi czynnikami oddziałującymi w kierunku spadku dynamiki sprzedaży detalicznej były niekorzystne efekty kalendarzowe (w październiku 2025 r. liczba dni roboczych była taka sama jak w październiku 2024 r., podczas gdy w listopadzie 2025 r. liczba ta była o 1 mniejsza niż w listopadzie 2024 r.) oraz wysoka ubiegłoroczna baza. Po wyeliminowaniu wpływu czynników sezonowych sprzedaż detaliczna w cenach stałych zwiększyła się w listopadzie o 1,1% m/m. Tym samym, podobnie jak w październiku, listopadowa sprzedaż ukształtowała się na poziomie najwyższym w historii.
Dobra koniunktura konsumencka wspiera popyt na dobra trwałego użytku
Ze względu na wpływ wymienionych wyżej efektów kalendarzowych oraz podwyższonej ubiegłorocznej bazy, spadek realnej dynamiki sprzedaży detalicznej odnotowano w większości głównych kategorii. W danych na szczególną uwagę zasługuje zwiększenie dynamiki sprzedaży w kategorii „tekstylia, odzież i obuwie” (12,2% r/r w listopadzie wobec 9,0% w październiku). Naszym zdaniem wzrost dynamiki sprzedaży w tej kategorii był spowodowany niekorzystnymi warunkami meteorologicznymi w listopadzie br., które przyczyniły się do wysokiego na tle ubiegłego roku popytu na artykuły oferowane w ramach kolekcji zimowej. Warto również odnotować szybszy wzrost sprzedaży w kategorii „meble, RTV i AGD” (16,6% r/r w listopadzie wobec 13,9% w październiku). Utrzymująca się wysoka dynamika sprzedaży w tej kategorii współgra z wynikami koniunktury konsumenckiej GUS, wskazującymi na rosnącą skłonność gospodarstw domowych do dokonywania „ważnych zakupów” (w listopadzie wskaźnik ten osiągnął poziom najwyższy od marca 2020 r., a więc okresu sprzed pandemii) oraz oceną sytuacji dochodowej dokonywaną przez gospodarstwa domowe (zgodnie z badaniami CBOS w listopadzie odsetek respondentów oceniających dobrze warunki materialne swojego gospodarstwa domowego wyniósł 67% i był najwyższy w historii). Jest to spójne z naszym scenariuszem, zgodnie z którym perspektywy popytu na dobra trwałego użytku, wspierane przez oczekiwany wzrost realnego funduszu płac, pozostają korzystne. Oczekujemy, że w 2026 r. popyt na dobra trwałe będzie dodatkowo wspierany przez wyraźny wzrost liczby mieszkań oddanych do użytku (por. MAKROmapa z 6.10.2025).
Wzrost konsumpcji zbliżony do dynamiki PKB
Szacujemy, że 6-miesięczna średnia ruchoma dla dynamiki tzw. sprzedaży bazowej (czyli sprzedaży po wyłączeniu samochodów, paliw i żywności) utrzymała się w listopadzie na wysokim na tle historycznym poziomie (5,4% r/r, bez zmian w stosunku do października). Sygnalizuje to, że ożywienie popytu konsumpcyjnego ma charakter trwały.
Dane o sprzedaży detalicznej i koniunkturze konsumenckiej stanowią wsparcie dla naszego scenariusza, zgodnie z którym konsumpcja pozostanie stabilnym źródłem wzrostu PKB w Polsce w najbliższych kwartałach. Dzisiejsze dane o listopadowej sprzedaży są zgodne z naszą prognozą konsumpcji w IV kw. (3,5% r/r wobec 4,5% w III kw.), której wzrost będzie zbliżony do oczekiwanej przez nas dynamiki PKB (3,8% r/r, bez zmian w porównaniu z III kw.).
Dzisiejsze dane o sprzedaży detalicznej w listopadzie są lekko negatywne dla kursu złotego i rentowności obligacji.

