Realna dynamika sprzedaży detalicznej nadal na minusie
Zgodnie z opublikowanymi dzisiaj danymi GUS nominalna dynamika sprzedaży detalicznej w przedsiębiorstwach zatrudniających powyżej 9 osób nie zmieniła się w marcu w porównaniu do lutego i wyniosła 0,6%, kształtując się poniżej konsensusu rynkowego (1,5%) oraz naszej prognozy (1,2%). Dynamika sprzedaży detalicznej liczonej w cenach stałych zwiększyła się w marcu do -0,3% r/r wobec -0,5% w lutym, kształtując się poniżej konsensusu rynkowego (0,3%) i zgodnie z naszą prognozą. Po wyeliminowaniu wpływu czynników sezonowych sprzedaż detaliczna w cenach stałych zwiększyła się marcu w porównaniu do lutego o 1,9%. Mimo odnotowanego wzrostu, sprzedaż detaliczna pozostaje poniżej swojego rekordowego poziomu obserwowanego na przełomie 2024/2025.
Późniejszy termin świąt Wielkiejnocy obniżył dynamikę sprzedaży w marcu
Czynnikiem, który w negatywny sposób wpłynął na zmianę dynamiki sprzedaży detalicznej pomiędzy lutym a marcem, był efekt kalendarzowy w postaci późniejszego terminu świąt Wielkiejnocy w 2025 r. niż w 2024 r. (w 2024 r. ich termin przypadł na przełomie marca i kwietnia, podczas gdy w 2025 r. był to kwiecień). W konsekwencji, ubiegłoroczne zakupy przedświąteczne były skoncentrowane w marcu, podczas gdy w tym roku zostały przesunięte na kwiecień. Znalazło to odzwierciedlenie w silnym spadku realnej dynamiki sprzedaży detalicznej w kategorii „żywność, napoje i wyroby tytoniowe” (-9,4% r/r w marcu wobec -2,2% w lutym).
Rośnie popyt na dobra trwałe
Na szczególną uwagę zasługuje silne zwiększenie dynamiki sprzedaży w kategoriach obejmujących dobra trwałego użytku: „pojazdy samochodowe, motocykle i części” (18,4% r/r w marcu wobec 5,1% w lutym) oraz „meble, rtv, agd” (12,9% wobec 5,8%). Jest to spójne z obserwowanym w ostatnim czasie wzrostem wskaźnika koniunktury konsumenckiej „dokonywanie ważnych zakupów” i świadczy o poprawiającym się popycie konsumpcyjnym.
Popyt konsumpcyjny pozostanie silny
Potwierdziła się zatem nasza ocena sprzed miesiąca, że odnotowany w lutym silny spadek dynamiki sprzedaży detalicznej stanowił korektę po zaskakująco dużym wzroście dynamiki sprzedaży w styczniu i nie oznaczał odwrócenia trendu wzrostowego i trwałego spowolnienia wzrostu konsumpcji. Dane stanowią wsparcie dla naszej prognozy, zgodnie z którą dynamika konsumpcji obniży się w I kw. 2025 r. do 2,5% r/r wobec 3,5% w IV kw. 2024 r., a w całym 2025 r. zmniejszy się do 2,2% wobec 3,1%. Podtrzymujemy ocenę, że proces odbudowy aktywów finansowych przez gospodarstwa domowe, który w II poł. 2024 r. ograniczał ich skłonność do konsumpcji, wyraźnie spowolni w 2025 r., co będzie oddziaływać w kierunku znaczącego wzrostu popytu konsumpcyjnego mimo wyraźnego obniżenia realnej dynamiki funduszu płac w całej gospodarce (por. MAKROmapa z 20.01.2025).
Dzisiejsze dane o sprzedaży detalicznej w marcu są neutralne dla kursu złotego i rentowności obligacji.