kv

Udogodnienia dla klientów firmowych i agrobiznesowych

Tarcza Finansowa PFR 2.0 dla mikro, małych i średnich firm

Proces umorzeń subwencji dla tarczy finansowej 2.0

Zasady rozliczenia MŚP

Całkowite umorzenie subwencji finansowej otrzymają MŚP, które łącznie spełnią oba poniższe warunki:

  • nieprzerwane utrzymanie działalności gospodarczej do 31 grudnia 2021 r.
  • oraz rozliczenie nadwyżki otrzymanej subwencji finansowej.

Przedsiębiorcy we wniosku o subwencję co do zasady prognozowali przychody oraz koszty stałe za okres od 1 listopada 2020 r. do 31 marca 2021 r. Dlatego też, w celu rozliczenia subwencji muszą podać rzeczywiste koszty stałe oraz wysokość przychodów dla tego okresu. Pomocny w wyliczeniu tej różnicy będzie specjalny kalkulator, z którego można skorzystać w formularzu rozliczenia. Beneficjent musi sprawdzić, czy nastąpiła nadwyżka między wartością subwencji wyliczoną w oparciu o przewidywaną wartość kosztów stałych oraz wysokość spadku przychodów, a subwencją, którą otrzymaliby w oparciu o kwotę rzeczywistych kosztów stałych oraz rzeczywistą wysokość spadku przychodów. Jeśli taka nadwyżka występuje, beneficjent będzie musiał ją zwrócić do 31 stycznia 2022 r. na indywidualny rachunek wskazany w potwierdzeniu oświadczenia.

Ponadto, w celu poprawnego rozliczenia subwencji, przedsiębiorcy będą musieli załączyć do formularza oświadczenia o rozliczeniu pliki JPK w postaci xml wygenerowane z programu księgowego firmy (inny format nie zostanie przyjęty). W zależności od prowadzonej rachunkowości będą to pliki JPK_PKPIR lub JPK_KR. Należy przygotować osobne pliki za okres listopad-grudzień 2020 oraz styczeń-marzec 2021 r.

Należy pamiętać, że kwota wskazana w oświadczeniu o rozliczeniu nie musi równać się kwocie, która podlega zwrotowi na rzecz PFR. Jeśli przedsiębiorca częściowo spłacił subwencję przed terminem złożenia oświadczenia o rozliczeniu, powinien samodzielnie pomniejszyć kwotę wskazaną w oświadczeniu o wartość wszystkich dokonanych zwrotów w ramach Tarczy Finansowej PFR 2.0.

Zasady rozliczenia mikrofirm

Całkowite umorzenie subwencji finansowej otrzymają mikrofirmy, które łącznie spełnią oba poniższe warunki:

  • nieprzerwane utrzymanie działalności gospodarczej do 31 grudnia 2021 r.
  • oraz utrzymanie średniego poziomu zatrudnienia w 2021 r. w porównaniu do liczby pracowników, na których otrzymał subwencję.

PFR sprawdzi te warunki automatycznie na podstawie danych z ZUS, dlatego przedsiębiorca nie załącza do wniosku żadnych dokumentów i zaświadczeń.

Formularz oświadczenia o rozliczeniu dla mikrofirm zawiera numer rachunku, na który przedsiębiorca może wpłacić pieniądze z subwencji, jeśli chce je zwrócić przed wydaniem decyzji przez PFR. Spłaty dokonane przez mikrofirmę przed dniem wydania decyzji przez PFR pomniejszają saldo subwencji do umorzenia.

Wymagane oświadczenia i inne informacje

  • Firmy, które w trakcie wnioskowania o subwencję nie dołączyły poprawnych dokumentów o umocowaniu, odnajdą w formularzach dodatkowe pole, tzw. oświadczenie retrospektywne. Zaznaczając je będą poświadczać, że były umocowane do złożenia wniosku o udzielenie subwencji. Oprócz złożenia tego oświadczenia muszą dostarczyć do banku dokumenty potwierdzające umocowanie w ciągu 14 dni.
  • Firmy będą musiały potwierdzić w formularzu, że dokonały wpisu do Centralnego Rejestru Beneficjentów Rzeczywistych, jeśli nie zrobiły tego wcześniej.
  • PKD, które beneficjent wpisuje w formularzu ma charakter informacyjny. Powinien on podać wiodące PKD firmy. Nie musi być ono związane z listą 54 kodów PKD, które warunkowały udział w programie.

Regulamin oraz niezbędne informacje o procesie rozliczania i umarzania subwencji dostępne są na stronie www.pfr.pl.

Jest to program skierowany do mikro, małych i średnich firm, które musiały ograniczyć lub zawiesić działalność w związku z sytuacją epidemiologiczną związaną z COVID-19. Z subwencji będą mogły skorzystać również firmy, które otrzymały środki w ramach Tarczy Finansowej PFR 1.0.

W Credit Agricole Bank Polska wnioski mogą składać przedsiębiorcy, którzy mają rachunki firmowe i korzystają z bankowości elektronicznej. Wnioski oparte są na oświadczeniach przedsiębiorcy, a ich weryfikację przeprowadzi automatycznie PFR na podstawie danych m.in. z banku, ZUS i Ministerstwa Finansów. Firmy, które złożą wniosek lub otrzymają subwencję w ramach Tarczy Finansowej PFR 2.0, nie ponoszą z tego tytułu kosztów np. za przyjęcie lub rozpatrzenie wniosku.

KTO MÓGŁ SKORZYSTAĆ Z SUBWENCJI?

O subwencję mógł ubiegać się przedsiębiorca, który:

  • prowadzi działalność w ramach wybranych branż

Lista PKD warunkująca przystąpienie do programu

  • zanotował spadek obrotów o minimum 30% w okresie IV-XII 2020 r. lub w IV kwartale 2020 r. w porównaniu do analogicznego okresu w 2019 r.
  • wobec jego firmy nie zostało otwarte postępowanie upadłościowe, likwidacyjne ani restrukturyzacyjne
  • posiada rezydencję podatkową na terenie Europejskiego Obszaru Gospodarczego
  • nie zalega z płatnościami podatków ani składek na ubezpieczenie społeczne

MIKROFIRMY

O subwencje mogły ubiegać się firmy, które zatrudniają od 1 do 9 pracowników, a ich obroty lub suma bilansowa wynoszą mniej niż 2 mln euro.

Kwota subwencji zależna od wielkości spadku przychodów:

  • 18 tys. zł na pracownika przy spadku przychodów o 30-60 proc.
  • 36 tys. zł na pracownika przy spadku przychodów powyżej 60 proc.

Maksymalna kwota subwencji dla przedsiębiorcy to 324 tys. zł.

Możliwość umorzenia do 100% w zależności od utrzymania zatrudnienia w 2021 r. i utrzymania średniego zatrudnienia w 2021 r. w porównaniu do 2020 r.

MAŁE I ŚREDNIE FIRMY

O subwencje mogły ubiegać się firmy zatrudniające od 10 do 249 pracowników, których obroty wynoszą poniżej 50 mln euro lub suma bilansowa jest poniżej 43 mln euro.

Subwencje zostały wypłacone w kwocie nie wyższej niż 70 proc. straty brutto (przed podatkiem) za miesiące od listopada 2020 do marca 2021 roku (styczeń-marzec 2021 na podstawie prognoz).

Maksymalna kwota subwencji dla przedsiębiorcy to 3,5 mln zł, ale nie więcej niż 72 tys. zł na pracownika.

Możliwość umorzenia do 100% w zależności od rozliczenia nadwyżki subwencji po 31 grudnia 2021 r. i nie później niż do 31 stycznia 2022 r.

JAK MOŻNA BYŁO WYKORZYSTAĆ OTRZYMANĄ SUBWENCJĘ?

Środki można było wykorzystać tylko i wyłącznie na pokrycie kosztów prowadzonej działalności gospodarczej, m.in. wynagrodzeń pracowników.

Z otrzymanych środków nie można było przedpłacać kredytów, leasingów oraz innych podobnych instrumentów.

Nie można było otrzymanych środków przeznaczyć na płatności do właściciela oraz osób lub podmiotów powiązanych z właścicielem przedsiębiorstwa.

Z otrzymanych środków nie można było finansować przejęcia innego przedsiębiorstwa lub akwizycji.

DODATKOWE INFORMACJE

W przypadku przedsiębiorców, którzy otrzymali subwencje z Tarczy Finansowej PFR 1.0, maksymalna kwota finansowania z obu programów łącznie na jednego pracownika nie może być wyższa niż 72 tys. zł dla mikrofirm i 144 tys. zł dla MŚP.

Warunkiem otrzymania subwencji w ramach Tarczy Finansowej PFR 2.0 jest stosowanie się przez przedsiębiorcę do ograniczeń, nakazów i zakazów ustanowionych w związku z wystąpieniem stanu epidemii.

Możliwość odwołania od decyzji będzie możliwa od 1 lutego do 31 marca.

Wnioski o umorzenie subwencji otrzymanych w ramach Tarczy Finansowej PFR 1.0 będzie można składać po upływie roku od otrzymania subwencji.

Masz pytania - zadzwoń +48 71 35 49 035
Pn. – Pt. w godz. 8:00 – 18:00
Koszt połączenia zgodny z taryfą operatora.

Szczegółowe informacje o programie Tarcza Finansowa PFR 2.0 znajdziesz na stronie Polskiego Funduszu Rozwoju

Niniejszy materiał nie stanowi oferty i ma charakter wyłącznie informacyjny. Powyższe informacje powstały w oparciu o materiały dostępne na stronie internetowej Polskiego Funduszu Rozwoju. Wsparcie finansowe w ramach Programu Tarcza Finansowa PFR 2.0. udziela Polski Fundusz Rozwoju S.A. Zasady i warunki otrzymania oraz zwrotu wsparcia określa Polski Fundusz Rozwoju S.A.

Najważniejsze informacje o pakiecie rządowych rozwiązań

Finansowanie przedsiębiorstw i ochrona miejsc pracy

Tarcza antykryzysowa to pakiet rozwiązań o wartości 212 mld złotych przygotowany przez Rząd. Ma on na celu ochronę naszej gospodarki przed skutkami kryzysu wywołanym pandemią koronawirusa.

Na tarczę antykryzysową składa się pięć filarów:

  • Bezpieczeństwo Pracowników – o wartości 30 mld zł
  • Finansowanie Przedsiębiorstw – 74,2 mld zł
  • Ochrona Zdrowia – 7,5 mld zł
  • Wzmocnienie Systemu Finansowego – 70,3 mld zł
  • Program Inwestycji Publicznych – 30 mld zł

Wsparcie dla rolników – programy rządowe

Rolnicy mogą skorzystać z przygotowanych dla nich rozwiązań i ułatwień np. zwolnienie ze składek KRUS czy zasiłek opiekuńczy i chorobowy. (Rolnik i jego rodzina, jeżeli zostaną objęci obowiązkową kwarantanną lub zachorują na COVID-19, mogą liczyć na zasiłek w wysokości 50 proc. płacy minimalnej).

Wsparcie spółek z Grupy Credit Agricole

Sprawdź, jakie udogodnienia dla klientów oferują spółki z Grupy Credit Agricole

Europejski Fundusz Leasingowy

EFL od blisko 29 lat jest partnerem w biznesie małych i średnich przedsiębiorstw. Partnerem, który wspierał przedsiębiorców w czasie powodzi we Wrocławiu i kryzysie w 2008 r. Zdając sobie sprawę z powagi sytuacji, spółka podjęła działania, których celem jest wsparcie klientów i partnerów dotkniętych konsekwencjami związanymi z rozwijającą się epidemią.

Eurofactor Polska

W trosce o zapewnienie swoim klientom i ich odbiorcom większej elastyczności w dokonywaniu płatności i radzeniu sobie z ewentualnymi opóźnieniami, spółka wprowadziła Program Pomocowy COVID-19. Celem programu jest utrzymanie akceptacji przy rosnących opóźnieniach oraz umożliwienie czasowego wydłużania terminów płatności czy akceptacji opóźnień.

Warunki oferowanego Programu:

  • 1

    wydłużenie Terminu Dezakceptacji

  • 2

    wydłużenie Maksymalnego Terminu Płatności

  • 3

    brak dodatkowych opłat za procesowanie indywidualnych wniosków o przedłużenie terminu płatności na fakturze

  • 4

    możliwość opóźnienia rozpoczęcia strategii ponagleń w stosunku do obowiązującego standardu - wprowadzane na indywidualny wniosek

  • 5

    brak prowizji od podwyższenia limitu za okres do 30.06.2020 r. w przypadku nowych wniosków o podwyższenie limitu spowodowanych obecną sytuacją

  • 6

    czas trwania programu: do 30.06.2020 r.

Carefleet

W związku z sytuacją związaną z rozprzestrzenianiem się wirusa SARS-CoV-2 Zarząd Carefleet podjął stosowne działania mające na celu zminimalizowanie finansowych skutków epidemii. Spółka wdrożyła rozwiązania, których zadaniem jest wsparcie klientów spółki w tym trudnym okresie.

Obniżenie wysokości spłacanych rat

  • 1

    Zapewnienie możliwości modyfikacji warunków umowy w celu zmniejszenia obciążeń dla klienta nawet do końca kontraktu.

  • 2

    Możliwość przesunięcia płatności na okres 3 miesięcy, przy czym maksymalna wartość obniżenia raty może wynieść 50%. Po upływie wyznaczonego terminu, klient będzie zobowiązany do wyrównania powstałej różnicy.

Dbałość o bezpieczeństwo klientów i zapewnienie bieżącej obsługi użytkowanych pojazdów

  • 1

    W trosce o zdrowie swoich klientów, spółka Carefleet akceptuje decyzje o odłożeniu w czasie planowanych wizyt serwisowych auta, napraw lub usług. Pod warunkiem, że nie wpłynie to na bezpieczeństwo użytkowników samochodów na drodze. Jednocześnie spółka zapewnia, że nie wykonanie tych czynności nie będzie skutkowało następstwami wynikającymi z umowy.

  • 2

    Działania Carefleet będą skupione na pojazdach unieruchomionych lub takich, których naprawy mają wpływ na bezpieczeństwo klientów.

Amundi Polska TFI

W obliczu kryzysu związanego z epidemią koronawirusa Amundi Polska TFI, będące częścią Grupy Amundi, należącej do Crédit Agricole, podjęło szereg działań mających dwa podstawowe cele: ochronę zdrowia ludzi (pracowników i klientów) oraz zapewnienie ciągłości świadczenia wysokiej jakości usług. Cały zespół Amundi Polska TFI pracuje zdalnie. Lokalny zespół inwestycyjny, we współpracy z ekspertami inwestycyjnymi Amundi z 37 krajów, profesjonalnie i odpowiedzialnie zarządza pieniędzmi klientów, nawet w niezwykle dynamicznie zmieniających się warunkach rynkowych. Amundi zapewnia swoim klientom dostęp do bieżących i rzetelnych komentarzy oraz analiz rynkowych. Ta wiedza i wsparcie są teraz niezbędne, aby móc podejmować przemyślane i rozważne decyzje inwestycyjne.

Do dyspozycji klientów są również pracownicy infolinii (22 588 18 80), którzy na bieżąco wyjaśniają wszelkie wątpliwości. W ciągu ostatniego miesiąca Grupa Amundi stopniowo rozbudowywała i usprawniała swoje plany zachowania ciągłości działania biznesu. Jak dotąd funkcjonuje w obecnym otoczeniu bez istotnych incydentów i przeszkód, co świadczy o skuteczności opracowanych planów awaryjnych.

Jak przetrwać kryzys z tarczą?

Dyspozycja całkowitej lub częściowej spłaty subwencji