Uważaj na oszustów - dzwonią z numerów telefonów takich jak bankowe
Pamiętaj: nasz bank nigdy nie dzwoni do Ciebie z numeru 19 019.
Ten numer służy tylko temu, abyś to Ty mógł łatwo zadzwonić do banku.
Wśród ataków na klientów bankowości są też takie, w których przestępcy wykorzystują połączenia telefoniczne. Dzwonią do wybranych osób, udają pracowników banku i wykorzystują różne preteksty, aby wzbudzić zaufanie klienta. Podają się za specjalistów bezpieczeństwa, oferują pomoc w wyjaśnieniu podejrzanego przelewu lub chcą pomagać w pilnej wypłacie oszczędności, aby ratować je przed rzekomą kradzieżą.
Bądź czujny!
- Nawet gdy w telefonie wyświetlił Ci się numer, który kojarzysz z bankiem, to nie znaczy, że rzeczywiście ktoś z banku do Ciebie dzwoni. Niestety, przestępcy dysponują takimi możliwościami, że dzwonią do Ciebie z jednego numeru, a Tobie wyświetla się zupełnie inny.
- Zwróć uwagę, że niektóre numery podawane przez bank służą tylko Tobie do kontaktu z nami, ale nigdy ich nie używamy do dzwonienia do Ciebie. Takim numerem jest m.in. znany Ci na pewno 19 019 – uzupełniliśmy nasze informacje kontaktowe o takie właśnie ostrzeżenie.
- Nie ufaj osobie po drugiej stronie słuchawki tylko dlatego, że podała Twoje imię i nazwisko, a może nawet 4 ostatnie cyfry Twojej karty płatniczej. Przestępca mógł je uzyskać np. z wycieku z jednego ze sklepów internetowych, a Ciebie chce w ten sposób przekonać o swojej wiarygodności.
- Nigdy nie wykonuj żadnych poleceń, wydawanych przez telefon, wymagających od Ciebie instalacji nieznanego oprogramowania (na smartfonie lub komputerze), podawania danych logowania, realizacji przelewów, wypłat z bankomatów, podawania kodów BLIK itp.
- Nie daj się zmanipulować – oszust będzie Cię cały czas przekonywał, że to wszystko jest dla ochrony Twoich oszczędności, że to wszystko dla Twojego dobra. Będzie też pewnie udawał, że przełącza Cię do innych specjalistów, może nawet do funkcjonariuszy policji. To wszystko nieprawda. Jeśli wykonasz ich polecenia, to stracisz pieniądze.
- Jeśli zetkniesz się z podobną sytuacją, to jak najszybciej rozłącz się - to była próba oszustwa. Jeśli masz jakiekolwiek wątpliwości, to zadzwoń sam do banku, porozmawiaj z doradcą na naszej infolinii lub doradcą w dowolnej placówce – na pewno usłyszysz, że bardzo dobrze rozpoznałeś atak, że w ten sposób uratowałeś swoje pieniądze.
Prosimy - zwracaj uwagę na wiadomości, które dla Ciebie przygotowujemy m.in. w aplikacji mobilnej i bankowości internetowej. Rady dotyczące bezpieczeństwa i ostrzeżenia znajdziesz także na naszych profilach w mediach społecznościowych: na Faceboku i na YouTube. Także na naszym blogu CAsfera.pl w sekcji „Bankuj Bezpiecznie” publikujemy dla Ciebie artykuły praktycznie opisujące aktualne zagrożenia i sposoby obrony przed nimi.