QUIZ

Fałszywe wiadomości e-mail
- czy wiesz jak nie dać się oszukać?

Za pomocą interaktywnego testu sprawdzisz swoją wiedzę dotyczącą fałszywych wiadomości e-mail (związanych z tzw. phishingiem). Pokażemy, jakich metod używają przestępcy oraz jakie błędy popełniają, dzięki czemu będziesz mógł lepiej identyfikować zagrożenia.

new message
Od: Biuro Obsługi Klienta <[email protected]>
Temat: Pilny wiadomosc - Twoj rachunek telefoniczny
Załącznik: invoice_234234.pdf.ZIP

Drogi Kliencie,

informuje zbliża się termin płatności za Waszą
usługą – abonament telefoni komórkowej.
Wygodnie dołączamy do tej wiadomości Facturę VAT.

Możesz także
wy$%^ś#wietlić dokument klikając w link poniżej – po zalogowaniu do panelu klienta.

ZOBACZ FAKTURĘ VAT → http://images.grizzlyg.com/upload/34565/login
Dziękujemy za terminowe regulowanie.

--
Biuro Obsługi Klienta
Mobilekings
Od: Biuro Obsługi Klienta <[email protected]>
Temat: Pilny wiadomosc - Twoj rachunek telefoniczny
Załącznik: invoice_234234.pdf.ZIP

Drogi Kliencie,

informuje zbliża się termin płatności za Waszą
usługą – abonament telefoni komórkowej.
Wygodnie dołączamy do tej wiadomości Facturę VAT.

Możesz także
wy$%^ś#wietlić dokument klikając w link poniżej – po zalogowaniu do panelu klienta.

ZOBACZ FAKTURĘ VAT → http://images.grizzlyg.com/upload/34565/login
Dziękujemy za terminowe regulowanie.

--
Biuro Obsługi Klienta
Mobilekings
preview

Nadawca:

a) Adres e-mail nadawcy jest w domenie innej niż polska (nie .pl)
b) Link prowadzi do domeny o nazwie niezwiązanej z nadawcą.
c) Skoro nie korzystam z usług takiej firmy, to na pewno nie powinienem dostać takiej wiadomości.
d) Wiadomość została wysłana z adresu niemającego nic wspólnego z firmą wymienioną w stopce.
preview

Temat:

a)
W pisowni tematu są błędy ortograficzne i gramatyczne
(brak polskich znaków diakrytycznych)
b)
Nadawca tak sformułował temat, że próbuje nakłonić odbiorcę do szybkiego podjęcia działań
preview

Załącznik:

a)
Załącznik do wiadomości ma rozszerzenie ZIP. Jeżeli mailem wysyłane są faktury, to są zwykle w formacie pdf
b)
Załącznik został dodatkowo skompresowany (plik zip). Z dokumentami w formacie pdf zwykle tak się nie robi, nie ma takiej potrzeby
c)
Plik załącznika ma nazwę zawierającą wyrazy w obcym języku
preview

Treść:

a)
List nie jest spersonalizowany (nie zawiera imienia i nazwiska odbiorcy)
- używa ogólnych zwrotów (np.: „Drogi Kliencie”)
b)
Wyraźne błędy ortograficzne i/lub gramatyczne w tekście
(błędy gramatyczne, brak polskich znaków diakrytycznych, błędy literowe, dodatkowe znaki, urwana treść zdania)
c)
Brak nawiązania do wyglądu graficznego wiadomości z takiej firmy telekomunikacyjnej np. brak logo firmy
d)
Niedbały układ wiadomości (puste linie, zdania podzielone w losowych miejscach)

Nie zaznaczyłeś żadnego elementu wiadomości.

Czy rzeczywiście nic nie wzbudziło Twoich podejrzeń?

Niestety, nie wskazałeś niektórych elementów, które świadczyły o tym,
że wiadomość była fałszywa. Tego rodzaju testy warto powtarzać,
aby poznać najczęściej stosowane metody oszukiwania
w wiadomościach e-mail.

Czy chcesz potwórzyć test?

Świetnie! Udało Ci się rozpoznać większość
charakterystycznych cech wiadomości phishingowej.

Czy chcesz potwórzyć test?

Zachęcamy Cię także do dzielenia się swoją wiedzą z najbliższymi i znajomymi. Z pewnością docenią konkretne wskazówki, jakie mogą od Ciebie otrzymać.

preview
Od: Biuro Obsługi Klienta <[email protected]>
Temat: Pilny wiadomosc - Twoj rachunek telefoniczny
Załącznik: invoice_234234.pdf.ZIP

Drogi Kliencie,

informuje zbliża się termin płatności za Waszą
usługą – abonament telefoni komórkowej.
Wygodnie dołączamy do tej wiadomości Facturę VAT.

Możesz także
wy$%^ś#wietlić dokument klikając w link poniżej – po zalogowaniu do panelu klienta.

ZOBACZ FAKTURĘ VAT → http://images.grizzlyg.com/upload/34565/login
Dziękujemy za terminowe regulowanie.

--
Biuro Obsługi Klienta
Mobilekings